på dess grund fatta fotfäste, för att bereda sin slutliga
företeelse i fullkomnad eller fullständig sinneform. In
genting är derföre begripligare, än att de män, hvilka
vi nämnt, voro i sina synpunkter på engång olika och
lika. Swedenborgs synpunkt för allting var det af Kär
leken bestämda förhållandet mellan Sanning och God
het; Ehrensvärds, det af Konsten bestämda förhållandet
mellan Snille och Ideal; Thorilds, det af Naturen be
stämda förhållandet mellan Kraft och Harmoni: men
äfven den andres Konst och den tredjes Natur hade,
liksom den förstes Kärlek, till sitt innersta innehåll
Gud, såsom all Skönhets källa och urbild. Och detta
ingalunda i någon död ontologisk skepnad, någon blek
tankvålnad, någon pur abstraction med de inkräktade
namnen ”Idee” eller ”Absolut”; utan såsom en verklig
och himmelsk skaparkraft, som fyller både Naturens och
Konstens rymd med sinnebilder, sköna i den mån de
äro Guds eller återstråla honom.
Det förstås, att för enhvar, som så känner och
tänker, är Naturen sjelf ett gudomligt konstverk: näm
ligen Guds allraförsta uppenbarelse och omedelbara
poesi. Hvadan ock för Ehrensvärd Konsten var intet
annat, än Naturens egen bildande Genius, sådan, som
han i menniskosnillet kommer till full sjelfbesinning och
sjelfverksamhet; äfvenså för Thorild Naturen intet annat,
än all-yttringen af en evigt verldslifvande alstringslust,
som, i outtömligt skiftande daningar, åsyftar det rikaste
möjliga mått af skönhet och af derifrån till alla varel
ser utströmmande sällhet.
Med liknande ord blef en tanke, lik denna, aldrig
af Swedenborg utsagd; hvartill en af orsakerna var, att
han aldrig betraktade det Sköna annorlunda, än i för
bigående. Hvad för Ehrensvärd var hufvudsak helt och
hållet, och för Thorild hardt nära, var för honom en