ELLERSTRÖMS &
ISABELLA NILSSONS
ESSÄ ”VERSKONSTEN:
EN DIALOG I SJU AVSNITT”
HOS LB.SE
ESAIAS TEGNÉR:
”På bröst och bringa
blodig var han”
ETT KUNSKAPSRUM
I DIKTENS MUSEUM
BEGREPP: I
BEGREPP: II
VERSMÅTT
VERSMÅTT
VERSFÖTTER
INLEDNING
ALF HENRIKSON OM
VERSMÅTTENS HISTORIA
OCH PRAKTIK
Verskonstens
ABC
ALLITERATION
HOS HENRIKSON
ANAFOR HOS HENRIKSON
C.M. BELLMAN:
”Känn der far min, /
känn där hans anda.”
OM METRIK & VERS
HOS LITTERATURBANKEN
EXEMPEL
O anafor, o du som återgår,
o anafor, stå stadig där du står!
O anafor, du klingar så sonor,
o anafor!
ASSONANS HOS HENRIKSON
OM METRIK & VERS
HOS LITTERATURBANKEN
EDITH SÖDERGRAN:
”Nu dricker jag visdom
ur granarnas saftfyllda krona”
Vore — gjorde, år — gå är assonanser, så ock exempelvis torg — form, frid — gris, blänga — pengar. Det finns konsonantisk assonans också, som det sista ordparet visar. Ål — hal, glans — duns är sådana assonanser.
EXEMPEL
Om ungersven jag vore
så vet jag vad jag gjorde
men jag är nittinie år
så det tör inte gå.
CESUR HOS HENRIKSON
ELLERSTRÖMS &
ISABELLA NILSSONS
ESSÄ ”VERSKONSTEN:
EN DIALOG I SJU AVSNITT”
HOS LB.SE
GEORG STIERNHIELM:
”Tänck hwad et osnygt Diur,
en gammal, och dygdelöös Man är.”
Tänck hwad et osnygt Diur / en gammal och dygde-lös Man är
Denna placering av cesuren kallas på lärt språk för penthemimerés eller semiquinaria. Ibland faller cesuren i stället i hexameterns fjärde takt, vilket stämplas som hefthemimerés eller semiseptenaria och kan illustreras med en rad av Runeberg:
Kärlekens kval bortdansade där den sköne Tobias
EPIGRAM HOS HENRIKSON
Det klassiska epigrammet är oftast ett distikon, men något tvång ifråga om versformen förefinnes inte, allra minst i våra dagar. En god skrivregel har däremot formulerats förhållandevis nyligen av en okänd svensk författare:
I ett epigram
bör den sak
som skall hållas fram
stå längst bak.
ERIK SJÖBERG:
”Tvenne hamnar jag vet, /
dit ödets stormar ej hinna:
En är den grönskande graf, /
en är den älskades famn.”
EPOD HOS HENRIKSON
OM METRIK & VERS
HOS LITTERATURBANKEN
SAMUEL COLUMBUS:
”Så ha’ nu thess’ ädle Quistar /
Uti Wijn-trät JESU CHRISTO /
Budit Werlden en god Natt”
versrader av växlande längd:
Lycksalig den som långt från stadens larm
i sina fäders spår
med egna oxar plöjer egna fält,
av ingen skuld betryckt —
EPOS HOS HENRIKSON
JOHAN LUDVIG RUNEBERG:
”Aftonvarden var nyss fulländad
i torpet. En lemning / Låg på det
rymliga bordet ännu, kring stäfjan
med kalja / Stycken af hålkaksbröd;
och i koppar potäter och mujkor.”
På svenska är diktarten glest företrädd. Runebergs Älgskyttarna och Julkvällen är otvivelaktigt epos, men som sådant stämplar man knappast Fänrik Ståls Sägner, där formen och därmed berättartonen växlar från dikt till dikt. Frithiofs Saga av Tegnér är inte heller något epos utan räknas som lyrik. Gränsen mellan de tre genrerna är således vag, men helt godtycklig är den inte.
FRI VERS HOS HENRIKSON
OM METRIK & VERS
HOS LITTERATURBANKEN
MARIA WINE:
”Övergivet av sin fot
ligger fotspåret ensamt
med sin frågande tomhet
Du kan möta det överallt:
i skogen
på landsvägen
på snöiga stigar
och infruset i isen”
Wodan! Wodan! Tyrannenblut
wegen der heiligen Freiheit!
Blut wegen der heiligen Freiheit, Blut der Tyrannen!
Wodan! Wodan!
HYMN HOS HENRIKSON
ULRICA CAROLINA
WIDSTRÖM:
”På morgonvindar buren, /
Allsmägtige! till Dig, / Som
lifvade naturen, / Min stämma
höje sig”
Ordet hymn är släkt med hymen, som egentligen var ett slags hyllningsrop till brudpar men även fick beteckna en bröllopssång. Sin vana trogna personifierade grekerna ropet till en liten gud, Hymen, han som än i dag knyter Hymens band. Numera kan ordet hymn beteckna vilken högtidlig sång som helst, oftast kanske en patriotisk sådan.
Sverige, fädernesland, hallå!
Tag våra skatter, du gula och blå!
Tag vårt verk, tag vårt liv, tag vadhelst du begär!
Tag även vår sång, inget knussel här
uti Sverige!
INRIM HOS HENRIKSON
ELLERSTRÖMS &
ISABELLA NILSSONS
ESSÄ ”VERSKONSTEN:
EN DIALOG I SJU AVSNITT”
HOS LB.SE
URBAN HIÄRNE:
”Frisk upp mitt hierta lill,
ingen nu sorgen vil lijda”
Rimmar i timmar gör yrkesmedveten poeten.
Assonanser och allitterationer räknas inte som inrim. Det skall vara rena slutrim för att kallas så.
KORSRIM HOS HENRIKSON
SOPHIA ELISABETH
BRENNER:
”ÄR frihet sådan skatt som
owärderlig skattas / Wid den
man ingen ting i werlden likna
wet / Förutan hwilken oß wår
hela wälfärd fattas / All sälhet
usel är och sielfwa lifwet ledt”
Nog är det ändå höjden,
ja, nog är det kosmiskt fel
att den ljuvliga skaparfröjden
avsätter sorgespel.
METER HOS HENRIKSON
OM METRIK & VERS
HOS LITTERATURBANKEN
METRIK HOS HENRIKSON
ELLERSTRÖMS &
ISABELLA NILSSONS
ESSÄ ”VERSKONSTEN:
EN DIALOG I SJU AVSNITT”
HOS LB.SE