FORTSÄTT
Fotografiet, sannolikt taget 1933 av en okänd fotograf, har vi lånat från en privat samling.
VISA IGEN
FÄRJESÅNG BLIR TILL
FÄRJESÅNG 1941
EN BOKFILM FRÅN
DIKTENS MUSEUM
Färjesång
EKELÖFS 1930-TAL
GUNNAR EKELÖF HOS LITTERATURBANKEN
LJUD & BILD: EKELÖFS RÖST OCH ANDRAS
Fotografiet, sannolikt taget av Irma Ahlström, har vi lånat från Lunds universitetsbiblioteks samlingar.
boken ”Spektrum” (2011)
LÄS MER
att dö
eller
drömmar
att leva”
”Författarskapets tillblivelse”
LÄS MER
Exemplaret har vi lånat från en privat samling.
Klicka här för att läsa ”sent på jorden” hos Litteraturbanken.
LÄS MER
”typografi i gemen”
LYSSNA PÅ GUNNAR EKELÖF
SOM LÄSER UR ”SENT PÅ JORDEN”
KLICKA FÖR ATT SPELA & PAUSA
Sten Selander recenserar ”sent på jorden”.
Den motvilja som till inte ringa del mötte Gunnar Ekelöfs
debutdiktsamling ”sent på jorden” formulerades inte sällan
i sarkastiska ordalag – som här, av en anonym kolumnist.
Sten Selander, en kritiker av en helt annan kaliber, skulle
så småningom ändra åsikt inte bara om Ekelöf generellt,
utan även om debuten. Men en första reaktion på
diktsamlingen var starkt negativ: ”För min personliga
del måste jag dock erkänna: jag begriper inte det fina
i kråksången.”
”sent på jorden” hos LB.se
LÄS MER
på ytplanet framstod Ekelöfs diktsamling som
något helt nytt och främmande i svensk samtids-
litteratur. Det gick inte att ta miste på experiment-
lustan – men kritiken hade alltså olika åsikter om det
var lyckat eller inte. För eftervärlden skulle diktsamlingen
framstå som helt central i det svenska 1900-talets
litteratur: ett sannskyldigt paradigm-
skifte som markerade gränsen mellan
ett före Ekelöf – och ett efter.
mottagandet av debuten
LÄS MER
”Här måste vi urskilja noga vad vi står för och vad vi inte står för – fast vi bara varit beställningstagare och översättare – och må detta för vår posteritet gälla såsom bindande – d.v.s. fällande – d.v.s. obehagligt.”
inte heller Spektrum.
Exemplaret har vi lånat från en privat samling.
Mottot fungerade förstås som ett slags programförklaring. Och leken med språket, det oväntade, fanns även här. Men ett mer lättillgängligt lyriskt anslag kunde också anas – som ur inledningen till dikten ”Sång”:
”Väck mig till sömns i dig, / Väck mina världar till dig, / Tänd mina döda stjärnor / Närmare dig.”
för att skövla de vackra fasaderna,
för att tvinga renligheten att se sin smuts
och förnuftet att inse sitt vanvett, för att
vitmena grifterna, för att utplåna skrifterna.”
Fotografiet, sannolikt taget av Irma Ahlström, har vi lånat från Lunds universitetsbiblioteks samlingar.
”Om man kan tala om absolut ren lyrik, lyrik bortom allt förstånd, måste den te sig ungefär som denna dikt.”
Exemplaret har vi lånat från en privat samling.
Omslagets bild signerades av Bertill ”Bull” Hedlund.
Ekelöfs arbetsprocess var noggrann och utdragen. Dikter arbetades om gång på gång, och omfattande förändringar (både av dikturval och uttryck) gjordes ända in i slutfasen. Samtidigt levde Ekelöf ett närmast nomadiskt liv; ekonomiska besvär och jakten på arbetsro gjorde tillvaron oförutsägbar.
”dikt” (senare: ”Djupt ur den blånande”) ur den året därefter publicerade dikt-samlingen ”Sorgen och stjärnan”,
Svenska Dagbladet 21 april 1935.
omfattande insatser som översättare
i Svenskt översättarlexikon
LÄS MER
Men samlingen var trots allt ojämn. När Ekelöf återkom till den senare i livet, för att välja dikter till ett urval, var det många dikter som fick stanna kvar i 1938.
Nu var varje ny diktsamling av
Gunnar Ekelöfs penna en
litterär händelse som skulle
mötas med respekt och allvar.
Men det skulle dröja innan den
femte diktsamlingen mötte sina
läsare. Ett krig kom emellan.
Samma lilla sprättighet, samma tjänstaktighet
och samma melankoli med bakgrund
i samma förvridna verklighet.
Lindansarmödan är min som din:
Det myckna trasiga och fläckiga,
de spretande fötterna, bambukäppen,
plommonstopet, den lilla mustaschen,
allt det där har jag också i själen.”
Charles Chaplin i Dagens Nyheter 1964
LÄS MER
GUNNAR EKELÖF HOS LITTERATURBANKEN
LJUD & BILD: EKELÖFS RÖST OCH ANDRAS