7
Freie Biiline öppnat i Berlin , och innan 1893 voro alla mina
tre stycken spelade , Fröken Julie föregången af ett föredrag af
Paul Schlenter , nuvarande direktör vid Hofburg i Wien . Rosa
Bertens , Emanuel Reicher , Rittner och Jarno spelade hufvud -
rolerna , och Sigismund Lautenburg , direktör vid Residens
teatern , lät uppföra Fordringsegare 100 gånger .
Derpå inträdde en viss tystnad , och dramat gick ner igen
i halfgamla spår , tills Reinhardt med nya seklet öppnade Klei -
nes Theater . Der var jag i början med , representerad af den
stora enaktaren Das Band , jemte Fröken Julie ( Eisold ) och
Brott och Brott .
Nu i fjor tog Reinhardt ut steget och öppnade Kammer -
spiel - Haus , som i sitt namn anger det hemliga programmet :
Kammarmusikens idé öfverförd på dramat . Det intima för
farandet , det betydelsefulla motivet , den soignerade behandlin
gen . I höstas öppnades Hebbelteatern i nästan samma anda ,
och öfver hela Tyskland ha vuxit upp teatrar med namnet
Intimes Theater .
En af de sista dagarne i november 1907 öppnade August
Falck Intima Teatern i Stockholm , och dermed fick jag anled
ning närmare följa det sceniska arbetet i alla dess detaljer .
Dervid väcktes minnen från min 40 - åriga teaterbana , äldre
observationer kontrollerades , gamla experiment upprepades , och
det nyväckta intresset gaf uppslaget till detta Memorandums
författande .
*
*
❖
Om man nu frågar , hvad en Intim Teater vill , och hvad
som åsyftas med Kammarspel , så kan jag svara så här : I dra
mat söka vi det starka betydelsefulla motivet , men med be
gränsning . I behandlingen undvika vi all flärd , alla beräknade
effekter , applådställen , glansroler , solonummer . Ingen bestämd
form skall binda författaren , ty motivet betingar formen . Allt
så frihet i behandlingen , endast bunden af konceptionens enhet
och stilkänslan .
När direktör Falck frångick de långa föreställningarna , som
sluta framåt midnatt , så bröt han äfven med den klassiska ut -
