Hör mitt blod bulta
Om Rut Hillarp
En förfinad erotisk mystik, långt från trettiotalsmodernisternas
primitivistiska sexualromantik, kännetecknar Rut Hillarps (född 1914)
författarskap. Tre diktsamlingar utgivna under 1940-talets sista år
markerar den första fasen, fyra prosaböcker 1951–63 den andra.
Därefter följer nitton års ”tystnad” och en återkomst med hittills tre
samlingar där dikt och bild – fotografiska bilder i dubbelkopiering –
utgör en enhet.
Rut Hillarp växte upp i Hässle-
holm, en småstad starkt präg-
lad av väckelsekristendom.
Bio och dans var synd, Jesu
återkomst i skyn och helvetet
var skrämmande realiteter.
Hennes mor hade varit kring-
vandrande evangelist, och
fadern järnhandlare Nils
Bengtsson från Hillarp, grun-
dade Svenska Missionsförbun-
dets församling i staden.
holm, en småstad starkt präg-
lad av väckelsekristendom.
Bio och dans var synd, Jesu
återkomst i skyn och helvetet
var skrämmande realiteter.
Hennes mor hade varit kring-
vandrande evangelist, och
fadern järnhandlare Nils
Bengtsson från Hillarp, grun-
dade Svenska Missionsförbun-
dets församling i staden.
primitivistiska sexualromantik, kännetecknar Rut Hillarps (född 1914)
författarskap. Tre diktsamlingar utgivna under 1940-talets sista år
markerar den första fasen, fyra prosaböcker 1951–63 den andra.
Därefter följer nitton års ”tystnad” och en återkomst med hittills tre
samlingar där dikt och bild – fotografiska bilder i dubbelkopiering –
utgör en enhet.
Rut Hillarp var gymnasist i Lund i början på 1930-talet.
”Gymnasiststad”, den dikt i debutsamlingen som traditionalisterna
bland kritikerna kunde fästa sig vid, knyter an till sekelskiftet och
till tio- och tjugotalets svenska lyrik, Bo Bergman, Vilhelm Ekelund,
Erik Lindorm, Dan Andersson.
”Gymnasiststad”, den dikt i debutsamlingen som traditionalisterna
bland kritikerna kunde fästa sig vid, knyter an till sekelskiftet och
till tio- och tjugotalets svenska lyrik, Bo Bergman, Vilhelm Ekelund,
Erik Lindorm, Dan Andersson.
Artonårig och nygift kom Rut Hillarp till Stockholm 1932. Hon
läste litteraturhistoria och språk och blev fil lic på en avhandling
om Heidenstams roman Hans Alienus, 1892. Debuten med Solens
brunn skedde under det första året som gymnasielärare. Tiden var
1946, det stormiga genombrottsåret för fyrtitalsmodernismen i Sverige.
Avgörande, förlösande, för Rut Hillarps del, var Erik Lindegrens
Mannen utan väg, 1942, med dess explosiva känslotryck och mättade
bildspråk. Slående är ändå det egna anslaget, det erotisk-mystiska
temat och det ”dubbelkopierade” bildspråket, sinnligt/sakralt,
kropp/kosmos i Solens brunn:
läste litteraturhistoria och språk och blev fil lic på en avhandling
om Heidenstams roman Hans Alienus, 1892. Debuten med Solens
brunn skedde under det första året som gymnasielärare. Tiden var
1946, det stormiga genombrottsåret för fyrtitalsmodernismen i Sverige.
Avgörande, förlösande, för Rut Hillarps del, var Erik Lindegrens
Mannen utan väg, 1942, med dess explosiva känslotryck och mättade
bildspråk. Slående är ändå det egna anslaget, det erotisk-mystiska
temat och det ”dubbelkopierade” bildspråket, sinnligt/sakralt,
kropp/kosmos i Solens brunn:
O vandrande pelare
virvel av smärta och lust
låt dina rytmers bågar brista mot mina ådrors genomlysta hud!
Skall man tala om erotisk självtillbedjan eller erotisk mystik?
Jagets fångenskap eller jagets död? ”Varje natt väntar jag honom
fjättrad vid klippan.” Rut Hillarps diktning har varit djupt oroande –
och djupt berörande. Kvinnan är Prometeus, Alkestis, kvinnorna vid
Jesu grav, Isolde ... Den mytiska metoden hör till tiden, en
fyrtiotalets fortsättning på Joyce och Eliot. Men tillämpningen är Rut
Hillarps. Åtråns och självutgivelsens eld, att tömma solens brunn, att
söka mannen och famna ekot, en båge hårt spänd av väntan.
Jagets fångenskap eller jagets död? ”Varje natt väntar jag honom
fjättrad vid klippan.” Rut Hillarps diktning har varit djupt oroande –
och djupt berörande. Kvinnan är Prometeus, Alkestis, kvinnorna vid
Jesu grav, Isolde ... Den mytiska metoden hör till tiden, en
fyrtiotalets fortsättning på Joyce och Eliot. Men tillämpningen är Rut
Hillarps. Åtråns och självutgivelsens eld, att tömma solens brunn, att
söka mannen och famna ekot, en båge hårt spänd av väntan.
Släktskapen med poeten och erotikern Erik Johan Stagnelius
(1793–1823) har påpekats av Gunnar Ekelöf, samma vacklan ”från
förandligad sinnlighet till försinnligad andlighet”. En
(1793–1823) har påpekats av Gunnar Ekelöf, samma vacklan ”från
förandligad sinnlighet till försinnligad andlighet”. En