Den heliga natten
Verk: Bilderbok (2003) Årskurs: F–3, 4–6. Tema: Biografi, Folktro och skräck
När du håller muspekaren över bokomslaget kommer det upp bläddringspilar längst ut i höger- och vänstermarginalen så att du kan bläddra dig fram och tillbaka i boken.
För att göra bilden större, tryck på följande knappar på ditt tangentbord:
För PC: CTRL+ (ctrl-knappen och därefter plustecknet)
För MAC: CMD+ (command-knappen och därefter plustecknet).
Före läsningen
Din lärare har kanske berättat för dig om Selma Lagerlöf och när hon levde.
Fundera
1 Kan vi idag kan känna människor som känt människor som var barn på 1860-talet.
2 När tror du att Selma Lagerlöfs farmor föddes?
3 När föddes din egen farmor eller mormor?
4 Gör med hjälp av dessa uppgifter en tidslinje tillsammans med läraren med markörer exempelvis för
1 Slutet av 1700-talet
2 1858 då Lagerlöf föddes
3 1904 då berättelsen skrevs
4 1940 när Selma Lagerlöf dog
5 Dina far-/morföräldrars föräldrars födelseår
6 Ditt eget födelseår
7 Årets år.
Efter läsningen
1 Hur många berättelser det finns i den här berättelsen?
2 På vilka olika tidsplan utspelas de olika berättelserna?
3 Vad handlar de olika berättelserna om?
4 När utspelar sig berättelsen om den heliga natten?
5 Vad är år 0?
6 Ingenstans i berättelsen sägs vem det lilla nyfödda barnet som behöver eld är. Vem tror du att det är? Varför?
Arbeta vidare
a) Jämför eventuellt ”Den heliga natten” med hur det berättas om Jesus födelse i Bibeln och Koranen.
Diskutera i klassen
1 Vilka likheter och skillnader finns?
2 Hur tror du att Selma Lagerlöfs farmor kan ha inspirerats till sin berättelse?
3 Vad har Jesus för betydelse för kristendomen, islam och judendomen?
4 Fundera över begreppet ”inspiration”. Har du upplevt att julnatten skulle vara speciell?
Skriv eller rita själv!
1 Hämta inspiration från Lagerlöfs berättelse och/eller egna upplevelser.
2 Skriv och/eller rita om en julnatt där du själv är närvarande i berättelsen.
Återberätta!
Återberätta ”Den heliga natten” med hjälp av Ilon Wiklands bilder. Exempelvis kan du själv eller eller med en klasskamrat ansvara för en bild var och förbereda hur ni ska berätta med utgångspunkt i den.
Före läsningen
Din lärare har kanske berättat för dig om Selma Lagerlöf och när hon levde.
Fundera
1 Kan vi idag kan känna människor som känt människor som var barn på 1860-talet?
2 När tror du att Selma Lagerlöfs farmor föddes?
3 När föddes din egen farmor eller mormor?
4 Gör med hjälp av dessa uppgifter en tidslinje tillsammans med läraren med markörer exempelvis för
1 Slutet av 1700-talet
2 1858 då Lagerlöf föddes
3 1904 då berättelsen skrevs
4 1940 när Selma Lagerlöf dog
5 Dina far-/morföräldrars föräldrars födelseår
6 Ditt eget födelseår
7 Årets år.
Efter läsningen
1 Hur många berättelser det finns i den här berättelsen?
2 På vilka olika tidsplan utspelas de olika berättelserna?
3 Vad handlar de olika berättelserna om?
4 När utspelar sig berättelsen om den heliga natten?
5 Vad är år 0?
6 Ingenstans i berättelsen sägs vem det lilla nyfödda barnet som behöver eld är. Vem tror du att det är? Varför?
Arbeta vidare
a) Jämför eventuellt ”Den heliga natten” med hur det berättas om Jesus födelse i Bibeln och Koranen.
Diskutera i klassen
1 Vilka likheter och skillnader finns?
2 Hur tror du att Selma Lagerlöfs farmor kan ha inspirerats till sin berättelse?
3 Vad har Jesus för betydelse för kristendomen, islam och judendomen?
4 Fundera över begreppet ”inspiration”. Har du upplevt att julnatten skulle vara speciell?
Skriv eller rita själv!
1 Hämta inspiration från Lagerlöfs berättelse och/eller egna upplevelser.
2 Skriv och/eller rita om en julnatt där du själv är närvarande i berättelsen.
Återberätta!
Återberätta ”Den heliga natten” med hjälp av Ilon Wiklands bilder. Exempelvis kan du själv eller eller med en klasskamrat ansvara för en bild var och förbereda hur ni ska berätta med utgångspunkt i den.