Härma dikter
När undervisningen fungerar som allra bäst inspirerar diktläsning till diktskrivning, vilket i sin tur inspirerar till diktläsning. Ja, till och med att skriva av dikter man fastnat för kan inspirera till eget skrivande. Låt eleverna härma dikter till form och innehåll. I vårt urval kan eleverna exempelvis läsa och härma ”Det snöar” av Vilhelm Ekelund, liksom ”Ett grönt blad på marken”, ”Snigelns visa” eller ”Regn” av Gustaf Fröding.
Exempel
Utgå från prosa
Ett annat sätt att skriva en dikt är att utgå från en prosatext och helt enkelt ta bort allt som man tycker inte är starka ord och därefter tänka efter hur dikten ska läsas och göra en radindelning. Idén kommer från den amerikanska författaren Georgia Heard som själv skriver sina dikter först på prosa som hon sedan stryker ner på detta sätt. Hon kallar metoden ”Found poems”. Hon menar att man mycket väl kan kalla dikten för sin, eftersom den är produkten av en rad val: Vilken text ska jag utgå ifrån?, Vad ska jag ta bort?, Vad ska vara kvar?, Hur ska texten delas in i rader? Ska jag ha några blankrader?
Exempel
Här har vi skrivit en dikt genom att plocka bort ganska många ord från sidan 95 och första raden på sidan 96 i Selma Lagerlöfs novell ”Julklappsboken”.
Sista paketet ur julklappskorgen
är en bok.
Paketet är verkligen adresserat till mig.
Röd av glädje,
skriker i min iver
sliter opp papperet med våldsam fart,
ser framför mig den allra vackraste lilla bok,
en sagobok.
Jag känner,
att alla vid bordet tittar på mig.
Detta är min bästa julklapp,
den enda,
som jag har blivit riktigt glad åt.
Jag slår opp titelbladet
blir sittande och stirrar.
Jag förstår inte ett ord,
en sagobok på franska,
förstår inte ett ord.
En bok på franska
är nästan värre än att ingen få.
Svårt att hålla gråten tillbaka.
Lyckligtvis
får jag syn på en plansch inne i boken:
en förtjusande lilla prinsessa i en vagn, dragen av två strutsar.
Jag bläddrar vidare,
finner en hel rikedom av planscher.
Det är ingen bok att gråta över,
även om den
är på franska.