Snigelns visa
lys, lys, ljus,
trög väg på grus,
se gräs grönt,
här mycket lätt
äta sig mätt.
Här inte brått
bortkrypa vill,
här ligga still,
mums, mums, gott.
Hum, hör dån,
jum varifrån
är svårt hot?
Stor svart fot,
bäst krypa in
i hyddan sin.
Paulina Helgeson läser ”Snigelns visa” av Gustaf Fröding.
Frågor
1 Läs dikten högt och lyssna på den tillsammans.
2 Blunda och försök föreställa dig vem som talar i dikten.
3 Hur beskriver den som talar sin tillvaro?
Skriv
1 Läs dikten.
2 Välj ett annat djur och skriv en kort dikt med tankar ur djurets perspektiv på ett enkelt barnspråk. En annan dikt som de kan inspireras av är Frödings ”Regn”. Här kan de välja att skriva om blåst och storm eller åska med ljudhärmande ord.
Jämför denna dikt med barnvisan ”Lilla snigel, akta dig!” och prata med eleverna om ur vems perspektiv de två dikterna är skrivna. Kan det vara samma snigel? Vem är det som ser snigeln?
Frågor
1 Läs dikten högt och lyssna på den tillsammans.
2 Blunda och försök föreställa dig vem som talar i dikten.
3 Hur beskriver den som talar sin tillvaro?
4 Vad slags liv är det som fångas i dikten?
5 Hur fungerar språket i dikten?
Titta tillsammans på formuleringar i dikten som är fel ur traditionell grammatisk synpunkt. Vilken effekt skulle det få om Fröding hade skrivit dikten grammatiskt korrekt?
Be eleverna skriva om Frödings dikt till en liten berättelse ur snigelns perspektiv.
Läs både ”Snigelns visa” och ”Myra med barr” och låt sedan eleverna välja ett annat djur och skriva en kort dikt med tankar ur djurets perspektiv.