Jag
Ur: Samlade skrifter II (2000) Årskurs: 7–9, Gymnasium Tema: Ensamhet, Meningen med livet
där vill jag sitta och speja ut
som ligger djupt under det tryckande havet
Man sade mig att jag är född i fångenskap
efter röken ur mitt hemlands skorstenar
här är intet ansikte som vore mig bekant
Jag är främmande i detta land
solen blickar in med ringlande strålar
Var jag en sten, den man kastade hit på botten?
och luften flyter mellan mina händer
Här ligger jag på lur vid det susande trädets fot,
Var jag en frukt, som var för tung för sin gren?
Däruppe mötas de raglande kronorna,
hur ska jag komma upp för de hala stammarna?
(Diktraderna ovan är inte i originalordning. Se uppgift.)
Lina Ekdahl läser ”Jag” av Edith Södergran.
Experimentera
Jämför
2. Jämför med originaldikten HÄR
1 Dikten beskriver jagets själstillstånd på ett expressionistiskt sätt. Samtala om vad man får för uppfattning om jaget i dikten.
2 Expressionismen är också en konstinriktning. Dikten kan ses som en variant på sagomotivet att vara fångad på havsbotten som i H C Andersens ”Den lilla sjöjungfrun” som också längtar efter frihet. Måla diktens stämning för att lättare leva sig in i ”jagets” känslor.
3 Läs andra dikter med omkastade rader för att tillsammans fundera över i vilken ordning du och dina kamrater tycker att raderna passar bäst. Här har vi kastat om raderna i Edith Södergrans ”Jag”:
där vill jag sitta och speja ut
som ligger djupt under det tryckande havet,
Man sade mig att jag är född i fångenskap –
efter röken ur mitt hemlands skorstenar…
här är intet ansikte som vore mig bekant.
Jag är främmande i detta land,
solen blickar in med ringlande strålar
Var jag en sten, den man kastade hit på botten?
och luften flyter mellan mina händer.
Här ligger jag på lur vid det susande trädets fot,
Var jag en frukt, som var för tung för sin gren?
Däruppe mötas de raglande kronorna,
hur ska jag komma upp för de hala stammarna?