Aldrig kan själens längtan stillas
Ur: Hafvets stjärna (1906) Årskurs: 7–9, Gymnasium Tema: Ensamhet
Aldrig kan själens
längtan stillas,
icke jordens riken,
brusande städer
och havens glans
förmå att lindra
dess eviga oro.
O, vem spelar
dessa toner,
denna svidande musik
på mitt hjärtas
strängar, spända
alltid, alltid
alltför hårt?
Agneta Pleijel läser ”Aldrig kan själens längtan stillas”
Om diktens radindelning
Man kan säga att även det vita utrymmet på en sida har något att säga läsaren. Radindelningen är författarens sätt att tala om hur dikten ska läsas, det vill säga bland annat var man ska ta en kortare paus. Radlängden påverkar tempot på så sätt att korta rader innebär fler pauser och tempot blir då långsammare, medan långa rader får ett snabbare tempo. Diktrader kan vara korta som i denna dikt. Diktrader kan också vara långa som i Dan Anderssons ”Omkring tiggarn från Luossa”
Jämför
Jämför denna dikt med Dan Anderssons dikt ”Omkring tiggarn från Luossa”
1 Vad är det för slags längtan som skildras i de båda dikterna och hur uttrycks den? Vad finns det för skillnader och likheter?
2 Skriv ut dikten som prosa utan radindelning och be eleverna dela in den i rader. Jämför de olika förslagen och med författarens radindelning. Blir betydelsen annorlunda vid olika radindelning?
Om diktens radindelning
Man kan säga att även det vita utrymmet på en sida har något att säga läsaren. Radindelningen är författarens sätt att tala om hur dikten ska läsas, det vill säga bland annat var man ska ta en kortare paus. Radlängden påverkar tempot på så sätt att korta rader innebär fler pauser och tempot blir då långsammare, medan långa rader får ett snabbare tempo. Diktrader kan vara korta som i denna dikt. Diktrader kan också vara långa som i Dan Anderssons ”Omkring tiggarn från Luossa”
Jämför
Jämför denna dikt med Dan Anderssons dikt ”Omkring tiggarn från Luossa”
1 Vad är det för slags längtan som skildras i de båda dikterna och hur uttrycks den? Vad finns det för skillnader och likheter?
2 Skriv ut dikten som prosa utan radindelning och be eleverna dela in den i rader. Jämför de olika förslagen och med författarens radindelning. Blir betydelsen annorlunda vid olika radindelning?