135
ska skilja magiskt och rationellt . Magiska handling
ar kan ofta vara rationella och rationella mycket ofta
magiska . Den mannen visste också , för att nu ett ögon
blick hålla oss till honom , att om man flyttade in i ett
tomt hus blev där ingen välsignelse . Därför stod han
i dörren , klädd i köksförkläde och med full eld i spiseln
som representant för de välkomnande goda makterna ,
när jag flyttade in i mitt hus , och sämre representant
kunde de ha valt . Men samma man var noga med
rätta läran enligt gammalläsarnas uppfattning , att han
mte gav en präst intyg renlärighet förr än han hört
honom lägga ut alla texterna . Vad hade man inte kun
nat inhämta om den magiskt - kristna människotypen
fall man känt igen den lite tidigare .
Det finns också den upplyst - magiska typen . Jag kän
de en smålänning som var organiserad industriarbetare
°ch tillhörde bildningsrörelsen . Han var emellertid för
följd av olyckor tills döden befriade honom , och i vissa
Ögonblick , han inte gav diverse kvinnor skulden , und
rade han om olyckorna inte kom av att han slagit ihjäl
tomtormen vid den lilla stugan där han växte upp .
Åtminstone började olyckorna och höll i genom
livet .
Många historier finns om folk som varit alldeles utom
sig> någon rört deras tomtormar . Familjen Cavallius
tjänstefolk matade tomtormar vid Sunnanvik berättas
det . Låt oss inte skratta åt det . Vårt svenska härväsen
och vårt upplysta kungahus håller styvt ensamrätten
tdl den tretungade flaggan som är ett orm - eller drakhu
vud med uppspärrad käft och en tunga mellan dem .
Att ha makt över djuren sjunker emellertid små -
niogom ner till att vara trolldom och som sådan far -
bg - Från Västbo berättas om ett sällskap som var ute
lör att jaga varg . De hade fått upp spår två stycken ,
men plötsligt var de som sjunkna genom jorden . -