Körkarlen
Årskurs: 7–9, Gymnasium Tema: Folktro och skräck, Kärlek, Spök- och kriminalhistoria
Om romanen
Körkarlen är en socialrealistisk samtidsroman, som utspelar sig i småstadens slum, men också en spännande spökhistoria med övernaturliga inslag. Romanen skrevs 1912 på uppdrag av Nationalföreningen mot tuberkulos. Tuberkulos är en smittsam lungsjukdom som vid denna tid var mycket utbredd. Selma Lagerlöfs äldsta syster Anna och hennes lilla dotter hade dött i den. Mest känd har Körkarlen kanske blivit genom den film regissören Victor Sjöström gjorde år 1921. Där spelar han själv huvudrollen: den ondskefulla alkoholisten David Holm.
Körkarlen finns i både originalutgåva (1912) och i en vetenskaplig kommenterad utgåva med ord- och sakförklaringar (2012) på Litteraturbanken. Båda har modern stavning men verb i pluralböjning. Den har också getts ut i lättläst version (2008) återberättad av Cecilia Davidsson.
Jämför romanen och filmen
Körkarlen blev en av de mest kända svenska filmerna någonsin och kan med fördel användas som utgångspunkt för att också studera hur Lagerlöf byggt upp sin roman.
1 I centrum för handlingen står David Holm och hans relation till Edit, en ung slumsyster från Frälsningsarmén, döende i tuberkulos. Mest omtalad har filmen Körkarlen blivit för sina dubbelexponeringar och tidsförflyttningar, som har sina förlagor i romanen. Fundera över hur tidsförflyttningarna är förutsättningen för gestaltandet av både filmens och romanens tematik att i dödens ögonblick se konsekvenserna av sitt eget handlande och få tillfälle till ånger.
2 Filmens dubbelexponeringar har också sin förlaga i Lagerlöfs roman. Läs kapitlen II–IV och jämför med scenerna i filmen.
3 Fundera över hur händelseförloppet i romanen kronologiskt utspelas och hur det återberättas. På vilka sätt använder sig Lagerlöfav en allvetande berättare och av berättare som också är gestaltade personer i romanen?
4 Lagerlöf i romanen och Sjöström i filmen har alltså gestaltat olika berättelsenivåer och förflyttningar mellan olika berättare. Fundera över hur det går till i romanen och i filmen.
Tekniken att växla mellan olika berättare är vanlig hos Lagerlöf. Just i Körkarlen passar den ovanligt väl då denna teknik också blir en del av romanens tematik. Det är andras berättande om David och hans närstående som får David att kunna se sig själv utifrån och därmed förvandlas från en självupptagen alkoholist till en empatisk medmänniska.
Om romanen
Körkarlen är en socialrealistisk samtidsroman, som utspelar sig i småstadens slum, men också en spännande spökhistoria med övernaturliga inslag. Romanen skrevs 1912 på uppdrag av Nationalföreningen mot tuberkulos. Tuberkulos är en smittsam lungsjukdom som vid denna tid var mycket utbredd. Selma Lagerlöfs äldsta syster Anna och hennes lilla dotter hade dött i den. Mest känd har Körkarlen kanske blivit genom den film regissören Victor Sjöström gjorde år 1921. Där spelar han själv huvudrollen: den ondskefulla alkoholisten David Holm.
Körkarlen finns i både originalutgåva (1912) och i en vetenskaplig kommenterad utgåva med ord- och sakförklaringar (2012) på Litteraturbanken. Båda har modern stavning men verb i pluralböjning. Den har också getts ut i lättläst version (2008) återberättad av Cecilia Davidsson.
Jämför romanen och filmen
Körkarlen blev en av de mest kända svenska filmerna någonsin och kan med fördel användas som utgångspunkt för att också studera hur Lagerlöf byggt upp sin roman.
1 I centrum för handlingen står David Holm och hans relation till Edit, en ung slumsyster från Frälsningsarmén, döende i tuberkulos. Mest omtalad har filmen Körkarlen blivit för sina dubbelexponeringar och tidsförflyttningar, som har sina förlagor i romanen. Fundera över hur tidsförflyttningarna är förutsättningen för gestaltandet av både filmens och romanens tematik att i dödens ögonblick se konsekvenserna av sitt eget handlande och få tillfälle till ånger.
2 Filmens dubbelexponeringar har också sin förlaga i Lagerlöfs roman. Läs kapitlen II–IV och jämför med scenerna i filmen.
3 Fundera över hur händelseförloppet i romanen kronologiskt utspelas och hur det återberättas. På vilka sätt använder sig Lagerlöfav en allvetande berättare och av berättare som också är gestaltade personer i romanen?
4 Lagerlöf i romanen och Sjöström i filmen har alltså gestaltat olika berättelsenivåer och förflyttningar mellan olika berättare. Fundera över hur det går till i romanen och i filmen.
Tekniken att växla mellan olika berättare är vanlig hos Lagerlöf. Just i Körkarlen passar den ovanligt väl då denna teknik också blir en del av romanens tematik. Det är andras berättande om David och hans närstående som får David att kunna se sig själv utifrån och därmed förvandlas från en självupptagen alkoholist till en empatisk medmänniska.