Lektionspaket: Det går an
Det går an
Det går an (1839) av Carl Jonas Love Almqvist är ett av de litterära verk som format det Sverige vi lever i idag. Romanen, som kritiserar det för kvinnor mycket begränsande äktenskapet och propagerar för jämställdhet mellan könen, fick ett oerhört genomslag och gav upphov till en av Sveriges största kulturdebatter någonsin. Idag är de tankar den för fram inte längre särskilt kontroversiella, men romanen framstår fortfarande som påfallande modern och behandlar aspekter av jämställdhet som vi är långtifrån färdiga med.
Trots romanens moderna prägel och berättelsens enkla struktur märks det förstås att boken är snart tvåhundra år gammal. För en ovan läsare kan den därför vara utmanande, och de flesta gymnasieelever behöver sannolikt stöd för att få ut så mycket som möjligt av läsningen. Ett förslag på hur ett sådant stöd kan se ut finner du här.
Materialet
I detta lektionspaket hittar du en presentation av Carl Jonas Love Almqvist, den kontext Det går an tillkom i och mottagandet av romanen. För vart och ett av bokens åtta kapitel finns frågor för förståelse och diskussion samt en ordlista. Slutligen hittar du ett förslag på hur momentet kan examineras muntligt.
Avsätt om möjligt lektionstid för läsandet av romanen. Om du tror att det passar din elevgrupp kan du för att väcka intresse läsa de första sidorna högt. Efter varje läst avsnitt låter du eleverna arbeta med instuderingsfrågorna, förslagsvis i form av flera parallella litteraturseminarium i mindre grupper. Ett sådant seminarium bör ta cirka 30–45 minuter beroende på elevernas engagemang och förkunskaper.
Eftersom romanen är förhållandevis svårläst föreslås här att momentet examineras genom ett litteraturseminarium. Hur du kan lägga upp ett sådant hittar du under rubriken Examination.
MOMENT ETT
Författarpresentation och kontext
Carl Jonas Love Almqvist & Det går an
Carl Jonas Love Almqvist var det tidiga artonhundratalets mest omtalade författare, både mycket läst och skandalomsusad. Vid sidan av sitt författarskap arbetade han i perioder som lärare och rektor, och han var även prästvigd, alltså utbildad präst. I dag är hans mest lästa bok kanske Drottningens juvelsmycke, men under hans livstid var det romanen Det går an som fick mest uppmärksamhet och som orsakade en av Sveriges största litterära debatter någonsin.
Det går an är i grunden en ganska enkel berättelse. Sara och Albert, båda i tidiga tjugoårsåldern, träffas på en ångbåt, förälskar sig i varandra och bestämmer sig för att de vill leva tillsammans resten av livet. Läsaren får följa dem genom ett sommarvackert Sverige, från Stockholm till Lidköping, och de natursköna omgivningarna beskrivs ingående. Men framför allt kretsar romanen kring frågor om äktenskap och hur de två huvudpersonerna ska ordna sitt framtida liv tillsammans.
Sara driver ett glasmästeri, en verkstad där man skapar glasrutor till fönster och speglar. Om hon skulle gifta sig med Albert skulle det innebära att han blev ägare av och fick bestämmanderätt över alla hennes tillgångar, inklusive hennes företag. Dessutom har Sara sina föräldrars olyckliga äktenskap i färskt minne, där pappan var så elak mot mamman att hon drevs in i alkoholism. Att gifta sig är därför uteslutet för Sara, även om hon vill dela sitt liv med Albert. Under berättelsens gång samtalar de två om hur man håller kärleken levande, hur man ska dela upp sina tillgångar och hur man ska leva tillsammans. Albert är till en början tveksam, men allteftersom övertygas han av Saras sätt att se på saken. De landar i att de ska uppfostra eventuella barn tillsammans men bo isär (på varsitt våningsplan men i samma hus) och inte dela ekonomi.
Även om Sara och Alberts uppgörelse om boende och ekonomi säkert kan väcka frågor i dag, är det svårt att föreställa sig hur kontroversiella dessa idéer var i 1830-talets Sverige. Kvinnor hade under tiden en mycket begränsad möjlighet att bestämma över sina egna liv. Fram till ett eventuellt giftermål hade en kvinna sin pappa eller närmaste manliga släkting som förmyndare och efter giftermålet gick förmyndarskapet över till maken. De enda sätten att bli myndig och få bestämma över sina egna tillgångar var om maken dog eller om man som ogift fick särskilt godkännande från kungen – men gifta kvinnor vars män levde hade inga som helst möjligheter att anses myndiga nog att få bestämma över sig själva. Möjligheterna att arbeta utanför hemmet var också mycket begränsade för kvinnor och det var uttryckligen förbjudet för dem att ta de flesta sorters arbete.
Först 1846, flera år efter att Det går an kom ut, fick myndiga kvinnor laglig rätt att arbeta med det de ville, men i praktiken var förstås de flesta dörrar fortfarande stängda genom utbredd diskriminering i arbetslivet. För gifta kvinnor dröjde det fram till andra halvan av artonhundratalet innan de fick rätt att äga och förvalta sina egna tillgångar, som arv och inkomst från arbete. Inte förrän 1921, nästan hundra år efter att Almqvist skrev om Sara och Albert, fick även gifta kvinnor rätt att bli myndiga.
När Almqvist gav ut Det går an 1839 var han redan en uppskattad författare i litterära och intellektuella kretsar. Han hade gjort sig känd för sin idérikedom och sitt nyskapande genom de tidigare delarna av Törnrosens bok – en serie skrifter i olika genrer med en gemensam ramberättelse. Samtidigt hade hans syn på samhället gradvis radikaliserats, och han började allt tydligare uttrycka idéer om individens frihet, jämlikhet och kvinnors rätt till självständighet – tankar som i samtiden uppfattades som mycket kontroversiella. I tidigare verk hade han visserligen försiktigt närmat sig dessa idéer, men med Det går an, som också ingår i Törnrosens bok, formulerade han sina åsikter om könsroller, äktenskapet och klassamhället i klartext. Romanen blev därför ett ideologiskt genombrott och väckte starka reaktioner när den kom ut.
Almqvist var beredd på att Det går an skulle vara kontroversiell och han tvekade därför länge om att publicera verket. Till sist övertalades han av förläggaren Lars Johan Hierta, en radikal liberal och grundaren av tidningen Aftonbladet. Även om Almqvist alltså anade att Det går an skulle kritiseras var det svårt att förutse vilken enorm debatt som skulle uppstå.
De första recensionerna, av mer liberala och progressiva skribenter, var övervägande positiva. Allteftersom fick romanen dock mer och mer negativ uppmärksamhet. Många kritiker gjorde tolkningen att Almqvist propagerade för att helt avskaffa äktenskapet och förfasade sig över vilket ansvarslöst och sexuellt lössläppt samhälle det skulle leda till. Många författare, däribland flera kvinnliga, skrev egna versioner av eller uppföljare till Det går an, där det på olika sätt visar sig hur dåligt det blir när människor lever tillsammans utan att vara gifta. I flera av dessa verk blir Sara övergiven av Albert och dör, ensam och olycklig.
För Almqvist blev det personliga priset för Det går an högt. Han tvingades bort från sitt arbete som rektor och lärare på Nya Elementarskolan och blev vid flera tillfällen uppkallad på förhör hos det kyrkliga ledningsorgan som ledde prästernas arbete, anklagad för att ha spridit irrläror (sådant som går emot kristendomen). Därefter var han hänvisad till att försörja sig som författare och journalist. 1851 anklagades han för att ha försökt förgifta en man han var skyldig pengar och skandalen runt Det går an blossade upp igen. Almqvist väntade inte på att ställas inför rätta utan valde att fly Sverige för att aldrig mer återvända.
Förståelsefrågor
- Vem var Carl Jonas Love Almqvist? Vad får du reda på här om hans liv?
- Vad handlar Det går an om? Var utspelar den sig?
- Varför var Det går an kontroversiell?
- Hur såg mottagandet av Det går an ut?
- Hur påverkade romanen Almqvists liv?
Nedladdningsbart
Här hittar du allt nedladdningsbart material för momentet.
MOMENT TVÅ
Första kapitlet
Förståelsefrågor
- Var tar berättelsen sin början?
- Vad är Yngve Frey för något?
- Vad är det som händer precis när båten lämnat kajen?
- Vilken bild får du av de rika passagerarna som har platser i salongen och akterdäcket?
- Vem är Albert? Vad får du veta om honom?
- Vem är Sara Videbeck? Vad får du veta om henne?
- Varför reagerar Albert på att Sara byter huvudbonad?
- Hur får Albert reda på vem Sara är?
- Hur försöker Albert närma sig Sara och på vilka sätt blir han avvisad?
- Vad tänker Albert om orsaken till att han blir avvisad gång på gång? Vad tror du?
Diskussionsfrågor
- Vilken bild får du av kvinnors livsvillkor under första halvan av artonhundratalet?
- Vilken bild får du av hur klassamhället fungerar under första halvan av artonhundratalet?
Nedladdningsbart
Här hittar du allt nedladdningsbart material för momentet.
Andra kapitlet
Förståelsefrågor
- Vad händer när båten lägger till vid Strängnäs?
- Varför följer Sara till sist med Albert?
- Vilken bild får du av Strängnäs?
- Vad gör Sara och Albert i Strängnäs?
- Vad pratar de om?
- Vad händer när de ska betala?
Diskussionsfrågor
- Sara och Albert har en del besvär med vad de ska kalla varandra. Vad säger det om samhället de lever i?
- Varför tror du att Albert reagerar som han gör när Sara betalar för sin mat? Känner du igen de tankarna från vår samtid?
Nedladdningsbart
Här hittar du allt nedladdningsbart material för momentet.
Tredje kapitlet
Förståelsefrågor
- Varför blir Albert först arg när Sara tar fram sin penningpung? Vad händer som gör honom på bättre humör?
- Vad berättar Sara om sitt yrke för Albert? Hur reagerar han på det?
- Vad har Sara för bild av officerare och underofficerare? Vad grundar det sig i?
- Vad betyder “Krås och kragar, tomma magar”?
- Hur reagerar Albert på det Sara säger om officerare?
- Vilka planer gör de upp för framtiden tillsammans?
- Vad händer med Saras företag om hennes mamma dör? Varför då?
- Hur planerar hon att försörja sig i så fall?
- Varför vill Sara inte sälja sina varor på marknaden innan hon blivit femtio år?
- Vad berättar hon om sina föräldrars relation? Vad har det blivit av hennes mamma?
- Vad säger Sara och Albert om religion och äktenskap?
- Vilket problem möter kvinnor i de lägre samhällsklasserna när de reser med ångbåt?
Diskussionsfrågor
- Vilket intryck har du fått av Albert? Hur är han som person? Vad är det som format honom?
- Vilket intryck har du fått av Sara? Hur är hon som person? Vad är det som format henne?
- Vad har du fått reda på om kvinnors livsvillkor under början av artonhundratalet?
Nedladdningsbart
Här hittar du allt nedladdningsbart material för momentet.
Fjärde kapitlet
Förståelsefrågor
- Vad vill Sara att Albert ska hjälpa henne med?
- Vad har han för bekymmer medan han hjälper henne?
- Hur kan man förstå Alberts tankar om att Sara har glas i bröstet och att han själv skulle behöva en diamant?
- Vad är det för samtal mellan två män och båtskaptenen som återges?
- Vilka följder får deras samtal för Albert och Sara?
- Vad händer mellan Sara och Albert precis innan båten ankommer till Arboga?
- Varför tror du att Sara byter hatt igen?
- Hur blir de bemötta av människorna de möter i Arboga? Hur reagerar de på det?
- Vad tycker Albert respektive Sara om att behöva dela rum? Hur slutar det?
- Varför blir Albert både glad och ledsen av att Sara har somnat när han kommer tillbaka till deras rum?
- Vad tänker han om Sara?
Diskussionsfrågor
- Hur utvecklar sig relationen mellan Sara och Albert? Vad är det som gör att deras kärlek växer fram?
- Vilken bild får du av hur det var att dejta på den här tiden? Vilka hinder mötte man?
Nedladdningsbart
Här hittar du allt nedladdningsbart material för momentet.
Femte kapitlet
Förståelsefrågor
- Vad är det Albert och Sara undviker genom att låta människorna de möter tro att de är ett gift par?
- Varför tror du att Albert fixar och ändrar så mycket med vagnen de ska resa i?
- Varför vill Albert betala för Sara? Varför är det viktigt för Sara att betala för sig själv?
- Vad menar Sara när hon säger att ”mycket, mycket blir nog övrigt ändå, som vi får tacka varann hjärtligt för, och som inga pengar kan gälda”?
- Vad händer när gästgivaren ber Albert om pass? Vilken lögn kommer han på för att slippa visa Saras pass? Varför tror du att Sara skulle stå med i Alberts pass?
- Vad händer när de ska åka iväg? Vad är det Albert blir sur på, och hur visar han det?
- Vad händer när han blivit på bättre humör?
- Varför blir han sur igen? Vem tar han ut det på?
Diskussionsfrågor
- Fundera över hur Albert och Sara behandlar de tjänare de träffar. Vad säger det om hur samhället är ordnat? Vilken människosyn verkar vara dominerande?
- Albert och Sara stöter på flera olika problem i sin relation. Vilka då? Vilka är beroende av det samhälle de lever i och vilka framstår som mer allmänmänskliga? Vad är sig likt, och vad har förändrats?
Nedladdningsbart
Här hittar du allt nedladdningsbart material för momentet.
Sjätte kapitlet
Förståelsefrågor
- Vad är det Sara antyder medan hon berättar om sin dröm, som Albert tycker är obegripligt (”rena arabiskan”)?
- Hur tycker Sara att äktenskapet påverkar människor, enligt det hon säger under samtalet i vagnen?
- Hur stämmer det överens med hennes syn på religionen?
- Vad berättar Albert om sig själv?
- Vad är det Sara har gjort som har sårat honom?
- Varför är Sara orolig för att resa själv? Vad har det kostat henne tidigare?
- Vad föreslår Albert för Sara?
- Varför tar resan längre tid än vad den hade behövt göra?
- Hur har Sara förändrats sedan natten i Bodarne?
- Vad händer på kyrkogården? Vilka tankar väcker det hos Sara och Albert?
Diskussionsfrågor
- När Sara och Albert övernattar i orten Bodarne antyds att de för första gången har sex med varandra. Hur märks det? Varför tror du att den scenen ansågs skandalös när boken kom ut?
- Hur tolkar du Saras förändring under kapitlets gång?
- Vilken syn på äktenskap, kärlek och föräldraskap ger Sara uttryck för i kapitlet? Varför tror du att den var så kontroversiell för sin tid?
- Fundera över barnen som Sara och Albert möter på kyrkogården. Hur behandlas de? Hade man kunnat göra likadant idag? Har synen på barn förändrats?
Nedladdningsbart
Här hittar du allt nedladdningsbart material för momentet.
Sjunde kapitlet
Förståelsefrågor
- Vad har Albert för planer för sin och Saras gemensamma framtid?
- Vad tycker Sara att de ska dela på och vad ska de sköta var och en för sig?
- Varför tycker hon att de ska göra på det viset? Vad tror hon kommer att hända annars?
- Hur ska man tolka Saras liknelse om en handelsbod som inte har varan den gör reklam för?
- Vilken kritik riktar Sara mot äktenskapet? Vad är det för löften hon tror att de flesta par har svårt att hålla?
- På vilket sätt tycker hon att äktenskapet går emot religionen?
- Vad tycker Albert om det Sara säger?
- Varför bör kärlekspar inte bo tillsammans och inte träffas alltför mycket, enligt Sara?
- Vad anser Sara att det är för skillnad på en sjuk man och en sjuk kvinna?
Diskussionsfrågor
- Tycker du att Sara har rätt om kärleksrelationer och äktenskap? Varför eller varför inte?
- Vilka fördelar och nackdelar ser du med en sådan relation som Albert och Sara bestämmer sig för att ha?
- Påverkar samhället man lever i hur lyckliga eller olyckliga relationerna är? På vilka sätt då?
Nedladdningsbart
Här hittar du allt nedladdningsbart material för momentet.
Åttonde kapitlet
Förståelsefrågor
- Varför blir Albert besviken över att Sara börjar prata om sitt jobb igen?
- Varför får han dåligt samvete för att han blir besviken?
- Varför rycker han till? Vad bestämmer han sig för att göra?
- Hur beskrivs naturens sätt att behandla kvinnor i berättelsen, och varför lyfts detta fram som något människor borde ta efter?
- Varför vill inte Sara att Albert ska träffa hennes mamma?
- Vad har hänt med hennes mamma?
- Vad gör Sara när hon möter begravningståget? Varför reagerar hon på det sättet?
- Vad gör Albert när han kommer fram till hotellet där han ska sova? Hur känner han sig?
- Vad får han veta på morgonen? Vad tror han har hänt?
- Hur slutar det?
Diskussionsfrågor
- Gå tillbaka till förståelsefråga 4 – vad tycker du om bokens påståenden?
- Fundera över hur Sara beter sig när hon möter begravningståget. Vad säger det om samhället hon lever i?
- Hur tolkar du bokens sista rad, tillika titel?
- Vad i Saras och Alberts relation känns självklart idag? Är det något som fortfarande känns kontroversiellt?
Nedladdningsbart
Här hittar du allt nedladdningsbart material för momentet.
MOMENT TRE
Examination
Till läraren
Här hittar du ett förslag till struktur för ett examinerande seminarium om romanen Det går an. Samtalet är uppdelat i en mer redovisande del där deltagarna ges ordet en i taget och får redogöra för olika aspekter av romanen. Därefter följer diskussionsfrågor där ordet lämnas mer fritt. Märker du att någon samtalsdeltagare inte kommer till tals kan du förstås fördela talutrymmet efter eget omdöme.
Beräkna minst en halvtimme till varje seminarium (och förstås gärna ännu mer).
Eftersom romanen ställer höga krav på elevernas läsförståelse hålls diskussionsfrågorna på en förhållandevis grundläggande nivå och lämnar mycket utrymme för egen tolkning.
Vill du ge eleverna tid till förberedelse kan du låta dem, enskilt eller i grupp, arbeta med följande punkter.
- Vad handlar romanen om?
- Beskriv Sara så utförligt som möjligt
- Beskriv Albert så utförligt som möjligt
- Beskriv miljön romanen utspelar sig i. Vilken roll har den i bokens handling?
- Beskriv kärleksrelationen som boken kretsar kring så utförligt som möjligt
- Beskriv konflikten i romanen så utförligt som möjligt (en konflikt är i det här sammanhanget det centrala problem som berättelsen kretsar kring och som måste få en lösning för att berättelsen ska kunna få ett tillfredsställande slut)
Nedladdningsbart
Här hittar du allt nedladdningsbart material för momentet.
Mall för examinerande samtal om Det går an
Person 1: Sammanfatta bokens handling i ett par meningar.
Person 2: Beskriv Sara. Använd punkterna nedanför.
- Vem är hon?
- Hur gammal är hon?
- Var kommer hon ifrån?
- Vad jobbar hon med?
- Hur är hennes personlighet?
Person 3: Beskriv Albert. Använd punkterna nedanför.
- Vem är han?
- Hur gammal är han?
- Var kommer han ifrån?
- Vad jobbar han med?
- Hur är hans personlighet?
Person 4: Vilken miljö utspelar sig boken i? Vilken roll spelar miljön för berättelsen?
Person 5: Beskriv Sara och Alberts relation. Hur utvecklar den sig?
Person 6: Beskriv romanens centrala konflikt. Hur uppstår den? Hur utvecklas den? Vilken lösning får den?
Diskussionsfrågor
- Varför var Det går an så kontroversiell när den kom ut?
- Vad i boken framstår som okontroversiellt idag? Vad är fortfarande kontroversiellt?
- Vilka delar av de könsroller som framträder i romanen lever kvar idag? Vilka delar finns inte kvar?
- Hur hade Sara och Alberts relation sett ut om romanen utspelade sig i vår samtid?
- Flera författare skrev egna fortsättningar på Det går an där det visar sig att det inte fungerar att leva som Albert och Sara. Vad tror du skulle kunna hända efter romanens slut? Kan de leva lyckliga i alla sina dagar?
