Lektionspaket: August Strindberg
August Strindberg
August Strindberg är otvivelaktigt det närmaste vi kommer en svensk nationalskald. Samtidigt är han utmanande att arbeta med i undervisningen; intrigerna kräver ofta förkunskaper om 1800-talets livsvillkor och det strösslas friskt med tidstypiska referenser. Inte minst kräver Strindbergs tankegods om sina medmänniskor en hel del förarbete för att kunna presenteras för elever.
I detta lektionspaket riktas fokus mot just Strindbergs tankar om människan i allmänhet och kvinnor i synnerhet. Via utdrag ur förord och noveller från Giftas I & II, essän ”Kvinnans underlägsenhet under mannen” och svarsmål på denna får elever här kartlägga Strindbergs resa från progressiv rösträttsförespråkare till misogyn rasbiologi-entusiast. Med kopplingar till samtiden ges eleverna här möjlighet att reflektera över hur vi hanterar kontroversiella och anstötliga åsikter och huruvida vi bör fortsätta läsa, lyssna eller titta på det som idag framstår som problematiskt.
Materialet ger inga färdiga svar men söker presentera en så nyansrik bild som möjligt. För Strindberg är och förblir ett av Sveriges mest revolutionerande författarskap, banbrytande både språkligt och innehållsmässigt, misshagliga åsikter till trots.
Nedan hittar du två noveller, utdrag ur förorden till Giftas I & II samt ett öppet brev till Strindberg skrivet av författaren och journalisten Elna Tenow. Samtliga texter är lätt språkligt bearbetade för att sänka tröskeln för elevernas läsförståelse – verb- och pluralformer har moderniserats och ”icke” har i nästan alla fall bytts ut mot ”inte”. Till varje text hittar du tillhörande ordlistor och instuderingsmaterial. Dessutom innehåller lektionspaketet en introducerande artikel om Strindberg, hans kvinnosyn och kopplingar till samtidens cancel-kultur samt en korresponderande presentation.
Materialet består av sju olika moment, ett för var och en av texterna och ett avslutande för examination. Behöver du korta ner upplägget rekommenderas att du utesluter moment 6, där Elna Tenows öppna brev står i fokus. Vill du istället ägna mer tid åt Strindberg kan pjäsen Fröken Julie med fördel läsas eller ses i anslutning till detta material.
Varje moment är utformat för att rymmas inom en lektion à cirka 60–90 minuter, med undantag för examinationen som minst kräver 120 minuter. Beroende på din elevgrupps förkunskaper, läsvana och inte minst motivation kan ett moment förstås ta kortare eller längre tid.
Vill du tillsammans med eleverna ytterligare fördjupa dig i Strindbergs författarskap och kvinnofrågan kan ni läsa utdrag ur pjäsen Fröken Julie. Ni kan även se någon av filmatiseringarna som gjorts av pjäsen. Versionen från 2011 finns att se hos SLI Play.
Vill du själv fördjupa dig i diskussionen om kontroversiell litteratur i allmänhet och August Strindberg i synnerhet kan du läsa Ola Larsmos essä ”Kan man vaccinera sig mot rasism?” hos Litteraturbanken. Valda delar av den kan även fungera bra som extra utmaning för elever som med lätthet tar sig an innehållet i detta lektionspaket.
MOMENT ETT
Introduktion till Strindbergs författarskap
Till läraren: lektionsplanering
Detta inledande moment presenterar delar av August Strindbergs liv, hans författarskap och kvinnosyn samt kopplar till vår samtids diskussion om cancel-kultur. Här sammanfattas Strindbergs gravt misogyna och rasistiska essä ”Kvinnans underlägsenhet under mannen, och det på grund därav berättigade i hennes underordnade ställning. (Enligt vetenskapens sista resultat)”. Essän i sig är alltså inte en del av momentet, detta eftersom innehållet är så pass stötande att det torde vara svårarbetat i ett klassrum. Vill du själv läsa essän eller trots allt presentera den för dina elever hittar du den i Likt och olikt II hos Litteraturbanken.
Introduktionen är uppdelad i en artikel och en presentation som du som lärare kan hålla för eleverna. De är innehållsmässigt snarlika och du kan därför välja om du vill låta eleverna ta del av antingen texten eller presentationen, eller båda två.
I det nedladdningsbara materialet hittar du även instuderingsfrågor som kan användas för att bearbeta innehållet.
Nedladdningsbart
Här hittar du allt nedladdningsbart material för momentet.
Vem är August Strindberg?
August Strindberg är en av Sveriges mest kända och omskrivna författare. Han var oerhört produktiv och skrev både dramatik, romaner, noveller, dikter, självbiografiska verk och vetenskapliga arbeten. Internationellt är han mest känd för sina dramer, som Fröken Julie och Fadren. Redan av sin samtid ansågs han kontroversiell och han hamnade ofta i personkonflikter med andra kulturpersoner. Idag är han både hyllad som nationalskald och avskydd för sina åsikter.
Strindberg föddes i Stockholm 1849 och växte upp i en välbärgad familj. Hans mamma kom dock från enklare förhållanden och arbetade innan äktenskapet som hushållerska åt Strindbergs pappa. Att mamman hade arbetarbakgrund var viktigt för Strindberg och något han ofta betonade.
I tjugofemårsåldern inledde han en relation med adelskvinnan Siri von Essen. Hon var gift med en annan man, men skilde sig efter att hon blev gravid. von Essen drömde om att bli skådespelare, vilket blev möjligt genom Strindbergs författarskap och kontaktnät. 1883 hade Strindberg blivit så kontroversiell att han kände sig tvungen att tillsammans med familjen flytta till Frankrike. Detta gjorde att von Essen inte längre kunde ägna sig åt skådespeleriet, något som skulle komma att slita på deras äktenskap.
Under andra halvan av 1880-talet debatterades äktenskap, könsroller och kvinnors rättigheter flitigt. I början av sin författarkarriär ställde sig Strindberg på den progressiva sidan, för en friare syn på könsroller och kvinnliga rättigheter som till exempel rösträtt. Med tiden blev han både mer konservativ och mer misogyn, alltså hatisk mot kvinnor som grupp.
Giftas I och II
1884 gav Strindberg ut Giftas I, en novellsamling som handlar om utmaningar i förhållandet mellan män och kvinnor och hur de kan lösas. Ambitionen var att ge en allsidig bild av äktenskapsproblem och reda ut vilka rättigheter och skyldigheter män och kvinnor bör ha för att äktenskapet ska kunna förbättras. Med en samtida blick intar Strindberg en dubbel position; å ena sidan argumenterar han i bokens essäliknande förord för ”fullständig jämställighet” mellan könen genom bland annat lika rösträtt och lika rätt till arbete, å andra sidan beskrivs kvinnor utan barn som ”en avvikelse från naturen, […] en otäck hermafrodit” och feministers frustration över ojämlikhet tycks, enligt Strindberg, i själva verket grundas i att de är så fula att ingen man intresserar sig för dem.
Giftas I blev både uppmärksammad och kontroversiell, inte bara för sin radikala syn på äktenskapet. Strindberg blev åtalad och senare friad för brottet hädelse, alltså att ha hånat Gud och kristendomen, på grund av den föraktfulla skildringen av den kristna konfirmationen och nattvarden i novellen ”Dygdens lön”. Inte minst kung Oscar II var mycket upprörd. Strindberg själv misstänkte att kvinnorörelsen egentligen låg bakom åtalet, vilket gjorde honom mer fientligt inställd till feminismen i synnerhet och kvinnor i allmänhet.
När Giftas II kom ut två år senare var han därför mer negativ till kvinnor och till äktenskapet som sådant. Kanske berodde detta också på att äktenskapet med Siri inte gick särskilt bra. Från att ha varit en förespråkare för jämlikhet skriver Strindberg nu i bokens långa förord att kvinnor inte gjort sig förtjänta av samma rättigheter som män. I själva verket är det männen som är förtryckta, för kvinnor har enligt Strindberg i alla tider utnyttjat män; de är lata och elaka och det där med att föda barn är förresten inte alls särskilt jobbigt. I många av novellerna skildras män som luras in i äktenskap och utnyttjas av sina falska och själviska fruar tills de antingen vaknar upp och slår sig fria eller dör av den psykiska misshandeln. 1891 skiljde sig Strindberg och von Essen, en uppslitande process som Strindberg skildrat i den självbiografiska boken En dåres försvarstal. Han skulle efter det komma att gifta sig ytterligare två gånger, även då med yrkesverksamma kvinnor.
Strindberg och hatet
I diskussionen om Strindbers människosyn har ett vanligt påstående varit att Strindberg var anti-feminist snarare än misogyn, det vill säga han var motståndare till rörelsen för kvinnors rättigheter utan att hata kvinnor som grupp. Med dagens ögon på Strindbergs verk är det dock svårt att bortse från att vissa texter är starkt präglade av ett direkt kvinnohat.
1890, det vill säga ett par år efter att Giftas del I och II kommit ut, publicerade Strindberg i samlingen Tryckt och otryckt en essä med den talande titeln ”Kvinnans underlägsenhet under mannen, och det på grund därav berättigade i hennes underordnade ställning. (Enligt vetenskapens senaste resultat)”. Här utgår Strindberg dels från rasbiologi och dels från egna spekulationer när han ”vetenskapligt” försöker bevisa att kvinnor per definition är sämre än män och därför också förtjänar att ha det sämre.
I essän kan man läsa att kvinnor har sämre känsel, sämre syn, visserligen kanske större hjärna men i så fall mindre substans i hjärnan, sämre hörsel, sämre luktsinne och sämre smaklökar. Kvinnor andas på fel sätt och äggceller är mycket sämre än spermier eftersom spermierna kan röra sig av sig själva. Dessutom är kvinnor dåliga på att passa tider, på att koncentrera sig och har dåligt konsekvenstänk. Antagligen, spekulerar Strindberg, beror detta på att den återkommande blodförlust som menstruation utgör hämmar kvinnors utveckling.
I essän tas också upp ett antal, enligt Strindberg, typiska sätt som kvinnor visar ett bristande logiskt tänkande på. Roligt nog bygger många av de exempel som han tar upp på kritik som kvinnliga tänkare och författare riktat mot Strindberg själv tidigare. Långt senare besvarar han alltså kritiken mot sitt författarskap och de tankar han tidigare uttryckt, och kategoriserar den kritiken som tecken på kvinnors bristande logiska förmåga.
I rasbiologisk anda är det inte heller bara kvinnor som framställs som lägre stående. Strindberg uttrycker även grovt rasistiska tankar i essän. Vita kvinnor – med alla deras dåliga egenskaper – är enligt Strindberg på många sätt både fysiskt och mentalt lika mörkhyade män, även om vitheten trots allt gör att de är lite bättre. Som bevis på detta anförs, förstås, resultat från skallmätningar.
”Kvinnans underlägsenhet under mannen” fick dock inte stå oemotsagd. Kort efter att essän publicerats skrev författaren och journalisten Elna Tenow en lång text med titeln ”Öppet brev till August Strindberg”, där hon med hjälp av många exempel hämtade från verkligheten söker bevisa att samhällets diskriminering av kvinnor inte alls är berättigad. Hon gör detta, skriver hon, inte för att förmå Strindberg att ändra åsikt, utan för att försöka övertyga andra människor som annars skulle kunna inspireras av Strindberg.
Strindberg var även omvittnat antisemitisk, så pass att han i tidningsartikeln ”Mitt judehat” kände sig tvungen att försvara och ursäkta sina även för tiden extrema åsikter. Stundtals spiller antisemitismen också över i islamofobi, som när Strindberg i essän ”Moses” låter sin judiska karikatyr under sin bön utropa ”Allah ekbar barastrunt!”, det vill säga någonting mycket likt den islamiska trosbekännelsen med tillägget ”bara strunt”. Strindberg, som studerat asiatisk kultur, visste antagligen både hur den islamiska trosbekännelsen låter och stavas.
Under Strindbergs livstid levde mycket få muslimer i Sverige. En möjlig tolkning till att han här lägger bönen i svenska judars mun kan därför vara att ambitionen är att framställa svenska judar som främmande och orientaliska, som en grupp som inte hör hemma i det svenska samhället. Dessutom visar tillägget ”bara strunt” att varken judendomen eller islam är religioner värda att ta på allvar.
Hatet i Strindbergs texter drabbar även i många fall vita män – skillnaden är att det här är enskilda individer som pekas ut och inte gruppen som helhet som framställs som omoraliska, svaga och obegåvade.
Ska vi fortsätta läsa?
Debatten om cancelkultur, att ett helt etablissemang (medier, makthavare och privatpersoner) bojkottar en offentlig person på grund av dess åsikter eller handlingar, har under 2020-talet gått varm i stora delar av världen. I Sverige har diskussionen ofta rört antingen #Metoo och huruvida vi ska fortsätta uppmärksamma kultur- och mediepersonligheter som begått (eller anklagats för att ha begått) sexuella övergrepp, samt vad man får och inte får säga på svenska universitet och högskolor.
I den anglosaxiska världen, med USA och Storbritannien i spetsen, har man i större utsträckning fokuserat på litterära verk och deras författare. För att undvika sådan kritik har litterära verk ibland rensats på ord som skulle kunna väcka anstöt. Ett långtgående exempel på detta är den klassiska barnboksförfattaren Roald Dahl vars böcker inför en nyutgivning 2023 rensades på ord som kunde uppfattas som stötande, t.ex. ”tjock” och ”ful”. Efter mycket kritik drog förlaget tillbaka ändringarna, men Dahl är fortsatt omdiskuterad och föremål för bojkott på grund av antisemitiska uttalanden han gjorde under sin livstid – åsikter som dock inte finns med i hans böcker.
Ett annat försök att hantera att tidigare accepterade åsikter och uppfattningar idag framstår som problematiska står filmbolaget Disney för. För tittare på streamingtjänsten Disney+ inleds filmer som Dumbo, Aladdin och Aristocats med en varningstext som varnar för att filmerna innehåller ”negativa skildringar och/eller oacceptabel behandling av människor eller kulturer”.
Mest uppmärksammad är dock Harry Potters författare J.K. Rowling, som under tio- och tjugotalet uttryckt sig både kritiskt och fobiskt mot transpersoner och profilerat sig som en ledargestalt för transfobiska aktivister. Framför allt transkvinnor har av henne utmålats som illvilliga män som försöker ta för sig av kvinnors rättigheter på bekostnad av cis-kvinnor (alltså personer födda som kvinnor som identifierar sig som kvinnor). På grund av detta har många både offentliga personer och privatpersoner uppmanat till bojkott av både henne som person och hennes verk, däribland Daniel Radcliffe som spelade Harry Potter i filmatiseringen av böckerna.
Det uttrycks dock aldrig något direkt hat mot transpersoner i Harry Potter-böckerna, även om det vid ett par tillfällen fnissas åt män i klänning. Böckerna har däremot fått kritik bland annat för att överviktiga personer konsekvent skildras negativt och för att svartalferna som driver trollkarlsvärldens bankverksamhet bitvis framstår som antisemitiska nidbilder. Samtidigt är det underhållande och lättlästa böcker med ett starkt driv och ett budskap om alla människors lika värde. Strindbergs verk i sin tur har mycket att erbjuda även en samtida läsare, och i strid med hans misogyni står ofta komplexa kvinnor i centrum för handlingen. De kan vara nyansrika rollfigurer som tillåts visa både goda och onda sidor.
Harry Potter-böckerna är många barns första stora läsupplevelse. Strindberg är en obestridligt skicklig författare som gick i spetsen för att revolutionera både Sveriges skriftspråk och litteratur. Ska vi göra skillnad på verk och person eller inte? Ska vi rensa bort det som är stötande eller väcker obehag? Ska vi fortsätta läsa, titta, lyssna på musik, filmer, böcker som skapats av personer med åsikter vi tycker är förkastliga? Det är frågor du måste ta ställning till själv.
Instuderingsfrågor
- Vem var August Strindberg? Vad har han för status idag?
- Vad var ambitionen bakom novellsamlingarna Giftas?
- Hur förändrades Strindbergs människosyn med åren?
- Varför är det relevant att koppla till samtida författare som J.K. Rowling?
Diskutera
- Kan du komma på fler, liknande kontroverser kring författare, filmskapare eller kanske influerare?
- Känner du igen Strindbergs åsikter? Var uttrycks liknande åsikter idag?
- Ska man skilja på verk och person?
- Är varningstexter på verk som kan väcka anstöt rätt väg att gå? Ska vi byta ut ord som anses kränkande i äldre verk? Eller borde vi helt sluta läsa, titta, lyssna på sådant som idag framstår som diskriminerande?
MOMENT TVÅ
Arbeta med Giftas I
Till läraren: lektionsplanering
Här presenteras ett utdrag ur förordet till Strindbergs novellsamling Giftas I från 1884. Förordet som helhet är en ganska spretig text där mycket utrymme ägnas åt kritik mot Noras agerande i Ibsens Ett dockhem. En av novellerna i samlingen heter också ”Ett dockhem” och handlar om kvinnor som gör tafatta uppror efter att förläst sig på Ibsen men som efter konkurrens om den manliga huvudpersonens uppmärksamhet finner sig tillrätta i den patriarkala ordningen igen.
Utdraget nedan får dock kategoriseras som en av Strindbergs mest progressiva texter om jämställdhet. Här propagerar han för ”fullständig likställighet” mellan könen och lägger fram ett antal framtidsmål och åtgärder som ska förbättra kvinnans ställning och därigenom äktenskapet.
Börja med att läsa utdraget, enskilt eller högt för varandra beroende på elevgruppens läsvana och behov. Använd gärna den tillhörande ordlistan för att, enskilt eller gemensamt, slå upp de ord eleverna är osäkra på. Vid behov kan ni även sammanfatta texten gemensamt innan eleverna börjar arbeta med instuderingsfrågorna.
I det nedladdningsbara materialet hittar du instuderingsfrågor som eleverna kan arbeta med enskilt eller i smågrupper.
Texten är språkligt bearbetad för att underlätta läsningen. Du hittar originalversionen i sin helhet i Giftas I hos Litteraturbanken.
Nedladdningsbart
Här hittar du allt nedladdningsbart material för momentet.
Instuderingsfrågor
- Hur ska man tolka textens undertitel?
- Vilken syn på jämställdhet företräder Strindberg här?
- Vilka rättigheter tycker han att kvinnor respektive män ska ha?
- Vilka skyldigheter?
- Vad tror du menas med att rasen ska förbättras?
- Vad är äktenskapsförord och bosättningsskillnad för något?
- På vilket sätt ska de åtgärder Strindberg presenterar göra att människors äktenskap blir mer harmoniska?
- Flera av Strindbergs förslag har blivit verklighet. Vilka då? Vilket resultat har det givit?
- Vilka av förslagen har inte uppfyllts? Hur hade det sett ut idag om även dessa gått i uppfyllelse?
MOMENT TRE
Arbeta med ”Reformförsök”
Till läraren: lektionsplanering
Novellen ”Reformförsök” återfinns i Giftas I och är en av de noveller där Strindberg tycks vänligast stämd till äktenskapet och heterosexuell kärlek. Ett ungt par med progressiva idéer väljer att leva jämställt tillsammans. Det är ett lyckat projekt och deras liv framställs som mycket idylliskt, även om det i narrativet finns en lätt roat ironisk underton. När det ofrånkomliga händer att kvinnan blir gravid förändras deras dynamik då hon behöver sluta med sitt arbete och låta sig försörjas av mannen. Inte heller detta visar sig dock vara ett problem, utan novellen slutar i att deras samvaro är lika lycklig som tidigare.
Till skillnad från majoriteten av novellerna i Giftas saknas alltså här ett tvärsäkert ställningstagande och tolkningen lämnas betydligt mer åt läsaren. Ta därför gärna tillfället i akt att diskutera vad budskapet egentligen är med eleverna.
Börja med att läsa utdraget, enskilt eller högt för varandra beroende på elevgruppens läsvana och behov. Använd gärna den tillhörande ordlistan för att, enskilt eller gemensamt, slå upp de ord eleverna är osäkra på. Vid behov kan ni även sammanfatta texten gemensamt innan eleverna börjar arbeta med instuderingsfrågorna.
I det nedladdningsbara materialet hittar du instuderingsfrågor som eleverna kan arbeta med enskilt eller i smågrupper.
Texten är språkligt bearbetad för att underlätta läsningen. Originalversionen i sin helhet hittar du i Giftas I hos Litteraturbanken.
Nedladdningsbart
Här hittar du allt nedladdningsbart material för momentet.
Förståelsefrågor
- Vad handlar novellen om? Gör ett kort referat av ramberättelsen.
- Vad antyder titeln ”Reformförsök”?
- Varför vill det unga paret i novellen inte leva som den tidens andra par?
- Hur delar de upp arbete och hushållssysslor?
- Varför vill de inte ha barn?
- Vad är det för sjukdom som frun råkar ut för?
- Varför gör det att hon blir orolig för deras jämställda förhållande, måste sluta arbeta och anställa en piga?
- Hur slutar novellen?
Diskussionsfrågor
- Vilken syn på relationer, kärlek och äktenskap presenteras i novellen?
- Hur stämmer innehållet överens med det du läst ur förordet till novellsamlingen Giftas I?
- Idag hade paret antagligen använt preventivmedel. Hur hade det förändrat berättelsen? Hade det utifrån novellens syn på relationen varit positivt eller negativt?
MOMENT FYRA
Arbeta med förordet till Giftas II
Till läraren: lektionsplanering
Uppföljaren Giftas II fick ett mindre varmt mottagande än sin föregångare. Viss kritik riktades mot Strindbergs hätska utfall mot kvinnor som grupp men främst tyckte kritikerna att den var tråkig och bristfällig ur ett konstnärligt perspektiv.
I förordet till samlingen intar Strindberg en diametralt annan position än i föregångarens. Här är tankar om ”fullständig likställighet” och kvinnlig rösträtt som bortblåsta. Istället utmålas ”kvinnan” som ondskefull och dålig på det mesta hon tar sig för. I alla tider har hon utnyttjat mannens arbete och skickat ut honom i krig medan hon själv latat sig. Kampen för rösträtt är i själva verket bara ett listigt knep för att helt ta över makten i samhället.
Förordet är uppdelat i flera korta passager utan något uppenbart inbördes sammanhang, och Strindberg gjorde in i det sista ändringar och tillägg i det. Här presenteras några av dessa passager.
Börja med att läsa utdraget, enskilt eller högt för varandra beroende på elevgruppens läsvana och behov. Använd gärna den tillhörande ordlistan för att, enskilt eller gemensamt, slå upp de ord eleverna är osäkra på. Vid behov kan ni även sammanfatta texten gemensamt innan eleverna börjar arbeta med instuderingsfrågorna.
I det nedladdningsbara materialet hittar du instuderingsfrågor som eleverna kan arbeta med enskilt eller i smågrupper.
Texten är språkligt bearbetad för att underlätta läsningen. Originalversionen i sin helhet hittar du i Giftas II hos Litteraturbanken.
Nedladdningsbart
Här hittar du allt nedladdningsbart material för momentet.
Instuderingsfrågor
- Vilken syn på kvinnor och män förs fram här?
- Texten är argumenterande – hur märks det? Vad är tesen och vilka argument förs fram för den? Hur använder sig Strindberg av logos, etos och patos?
- Vilka argument förs fram för att ”kvinnan” ligger bakom mycket ondska i världen, som till exempel krig?
- Vilka bakomliggande orsaker hittar Strindberg till ”kvinnosaken”, det vill säga kampen för kvinnors rättigheter?
- Strindberg skriver att kvinnan inte talar i församlingen, en referens till uttrycket ”Kvinnan må tiga i församlingen”. Varifrån kommer det och vad betyder det?
- Hur beskrivs moderskapet?
- Hur beskrivs rollen som äkta make och pappa?
- Vad vet du sedan tidigare om kvinnors rättigheter i Sverige under 1800-talet? Stämmer det överens med den bild Strindberg målar upp här?
- Strindberg riktar mycket kritik mot ”kvinnan”, men är det alla kvinnor som avses eller bara vissa (eller kanske någon särskild)?
- Jämför med utdraget ur förordet till Giftas I. Hur har Strindbergs syn på män och kvinnor förändrats under de två år som skiljer verken? Vilka skäl kan finnas till den förändringen?
MOMENT FEM
Elna Tenows ”Öppet brev till August Strindberg”
Till läraren: lektionsplanering
Elna Tenow var författare och journalist med starkt engagemang för kvinno- och djurrättsfrågor. Bland annat satt hon i styrelsen för föregångaren till Djurens rätt och var redaktör för föreningens tidning.
I sitt öppna brev till August Strindberg svarar Elna Tenow på dennes essä ”Kvinnans underlägsenhet under mannen, och det på grund därav berättigade i hennes underordnade hennes ställning. (Enligt vetenskapens sista resultat)” (mer ingående diskussion av denna hittar du i lektionspaketets introducerande del). Hon väljer att inte gå i polemik med Strindbergs tes att kvinnor enligt (den rasbiologiska) vetenskapen är fysiskt och mentalt underlägsna män, även om hon i förbigående ifrågasätter sanningshalten i detta. Istället fokuserar Tenow i sitt brev på att medelst många exempel från verkligheten försöka slå undan benen för Strindbergs argumentation att kvinnors underordning är berättigad. Det är en på många sätt progressiv syn på könsroller och samhällsskick som presenteras. Samtidigt ger Tenow uttryck för ett visst klassförakt, där borgerliga kvinnors rättigheter ställs mot arbetarklassens lågutbildade män.
Även om texten inte har någon direkt koppling till Giftas-debatten är den intressant att läsa i detta sammanhang, dels som exempel på att åsikterna även under 1800-talet gick isär om kvinnors rättigheter och dels för att visa hur mycket Strindberg faktiskt förnyade språket. Tenows text är mycket välskriven men framstår som mer ålderdomlig och svårläst än Strindbergs alster.
Texten du hittar under rubriken Nedladdningsbart här är ett utdrag ur delar av Tenows långa brev. Börja med att läsa utdraget, enskilt eller högt för varandra beroende på elevgruppens läsvana och behov. Använd gärna den tillhörande ordlistan för att, enskilt eller gemensamt, slå upp de ord eleverna är osäkra på. Vid behov kan ni även sammanfatta texten gemensamt innan eleverna börjar arbeta med instuderingsfrågorna.
I det nedladdningsbara materialet hittar du instuderingsfrågor som eleverna kan arbeta med enskilt eller i smågrupper.
Texten är språkligt bearbetad för att underlätta läsningen. Originalversionen i sin helhet hittar du i Öppet brev till August Strindberg hos Litteraturbanken.
Nedladdningsbart
Här hittar du allt nedladdningsbart material för momentet.
Instuderingsfrågor
- Av vilken anledning skriver Elna Tenow sitt öppna brev till August Strindberg?
- Hur förhåller sig Tenow till Strindbergs uppfattning om kvinnors underlägsenhet?
- Texten är argumenterande – hur märks det? Vad är tesen och vilka argument förs fram för den? Hur använder sig Tenow av logos, etos och patos?
- Vad vill Tenow visa med sina exempel från verkligheten?
- Vilken syn på klass kan man ana i texten?
- Tenow avslutar sitt brev med att uttrycka att hon alltid kommer att ha respekt för Strindberg. Hur påverkar det läsarens bild av hennes kritik?
- Vilka retoriska grepp använder Tenow sig av? Vilken effekt ger dessa?
- Hur tror du Strindberg reagerade på brevet?
- Elna Tenows text är skriven ett par år efter de texter du läst av Strindberg. Hur framstår språket i texten jämfört med det hos Strindberg?
MOMENT SEX
Arbeta med ”Familjeförsörjaren”
Till läraren: lektionsplanering
”Familjeförsörjaren” blev en av Giftas II mest uppmärksammade och ansågs vara självbiografisk och en nyckel till resten av samlingen.
I novellen får läsaren möta en hårt arbetande och sjuk namnlös man med en mindre intelligent fru som mest är ute och super med sin kompis. Det slutar med att mannen dör i någon form av slaganfall, något som inte bekommer novellens osympatiska kvinnor som istället flockas kring den avsvimmade hustrun. Novellens gifta par har likheter med Strindberg och hans dåvarande fru Siri von Essen, åtminstone till det yttre. Mannen är författare och kvinnan konstnär (Siri von Essen var som bekant skådespelare), och de är ett svenskt par som tillsammans med barnen har flyttat till Frankrike. Den bild som målas upp av dem är dock minst sagt partisk. Mannen är en godhjärtad och tragisk figur som uppoffrar sig ända in i döden, kvinnan en lättsinnig och falsk förförerska som manipulerar sin omgivning till att hata mannen. Den nöjeslystna och lätt alkoholiserade gifta kvinnan som negligerar sina barn och den utslitna, utnyttjade och ursinniga äkta mannen är figurer som också återkommer i senare uttalat självbiografiska verk som En dåres försvarstal.
Börja med att läsa novellen, enskilt eller högt för varandra beroende på elevgruppens läsvana och behov. Använd gärna den tillhörande ordlistan för att, enskilt eller gemensamt, slå upp de ord eleverna är osäkra på. Vid behov kan ni även sammanfatta texten gemensamt innan eleverna börjar arbeta med instuderingsfrågorna.
I det nedladdningsbara materialet hittar du instuderingsfrågor som eleverna kan arbeta med enskilt eller i smågrupper.
Texten är språkligt bearbetad för att underlätta läsningen. Originalversionen hittar du i Giftas II hos Litteraturbanken.
Nedladdningsbart
Här hittar du allt nedladdningsbart material för momentet.
Förståelsefrågor
- Vad handlar novellen om? Gör ett kort referat av ramberättelsen.
- Vad jobbar novellens huvudperson med? Vad har hans fru för sysselsättning?
- Hur mår huvudpersonen? Vad är anledningen till att han mår på det sättet?
- Hur framstår relationen mellan huvudpersonen och hans fru?
- Hur framställs kvinnor och män i novellen?
- Vad händer med huvudpersonen på slutet? Hur reagerar omgivningen?
Diskussionsfrågor
- Hur ska man tolka uttalandet i slutet av novellen om ”respekt för familjeförsörjaren”?
- Hur stämmer den syn på män och kvinnor som framträder i novellen överens med förordet till Giftas II?
- Jämför relationen i den här novellen med den som presenteras i novellen Reformförsök. Vilka likheter och skillnader hittar du?
- Novellen ”Familjeförsörjaren” blev mycket uppmärksammad, både av Strindbergs beundrare och fiender. Många gjorde tolkningen att den handlade om Strindbergs äktenskap och den ansågs vara skandalöst självbiografisk. Hur påverkas läsningen av novellen om man tolkar den som självbiografisk?
- Framstår innehållet fortfarande som skandalöst? Varför då?
- Flera av tidens läsare menade att ”Familjeförsörjaren” var nyckeln till hela Giftas II och dess negativa bild av äktenskapet. Vad kan de ha menat med det?
MOMENT SJU
Examination
Till läraren: lektionsplanering
Här hittar du förslag på hur momentet kan examineras skriftligt genom en utredande text.
Nedladdningsbart
Här hittar du allt nedladdningsbart material för momentet.
Examinationsuppgift
Du ska nu skriva en utredande text där du ska:
- redogöra för Strindbergs människosyn och hur den förändrades med tiden
- undersöka hur detta kommer till uttryck i novellerna du läst
- och resonera om huruvida vi bör eller inte bör fortsätta läsa August Strindberg.
Din text ska omfatta cirka 700–1000 ord. Det är viktigt att du följer skriftspråkets normer och håller en formell stil. Du ska få med delarna nedan i analysen, men texten ska vara självbärande och skriven i löpande text. Det innebär att någon som inte läst instruktionen eller källtexterna ska kunna förstå och följa med i resonemangen. Ge också konkreta exempel från de texter du läst, som belägg för dina tolkningar.
Lycka till!
Rubrik: Ska vi fortsätta läsa August Strindberg?
Inledning: August Strindberg är en av Sveriges mest berömda och hyllade författare. Han anses ha revolutionerat det svenska språket och den svenska litteraturen. Samtidigt är han också omdebatterad och hatad för sina åsikter om kvinnor, som uttrycks i bland annat novellsamlingarna Giftas I och II. Hur förändrades Strindbergs kvinnosyn? Hur kommer det till uttryck i hans fiktion? Och borde vi fortsätta läsa och hylla hans verk?
Del 1: Börja med att redogöra för Strindbergs syn män och kvinnor utifrån de utdrag du läst ur förorden till Giftas I och II. Hur förändras den synen? Vilka orsaker kan finnas till detta?
Omfång: cirka två stycken.
Del 2: Skriv ett kort referat av de två novellerna ”Reformförsök” och ”Familjeförsörjaren”.
Omfång: cirka ett stycke för varje novell.
Del 3: Övergå därefter till att göra en komparativ (jämförande) analys av de två novellerna. Hur liknar och skiljer sig novellernas rollfigurer och relationer från varandra? Vilken syn på män och kvinnor finns det i novellerna? Hur stämmer detta överens med de av Strindbergs tankar och åsikter som du redogjort för ovan?
Omfång: cirka två stycken.
Del 4: Avsluta din text med att kort sammanfatta det du skrivit ovan. Redogör för vilka argument som finns för och emot att sluta läsa kontroversiella författare. Ta ställning i frågan om vi ska fortsätta läsa och hylla August Strindberg.
Omfång: cirka ett stycke.
