Lektionspaket: Doktor Glas
Doktor Glas
Hjalmar Söderbergs Doktor Glas är en av Sveriges mest lästa och älskade klassiska romaner. Den är dessutom ett av de verk som valts ut av Skolverket och Kulturrådet i läslistan för gymnasiet.
Även om berättelsens ämne är både klassiskt och omedelbart – om det kan vara rätt att döda en annan människa – kan romanen bjuda en del motstånd, framförallt för en mindre van läsare. Mycket kretsar kring huvudfrågan, mordet och hur det ska ske, men Söderberg skapar också en väv av doktor Glas vandrande tankar, som det krävs en (i alla fall lite) uppmärksam läsare för att få syn på. Dessutom kryllar det av kulturella och religiösa referenser som den moderna läsaren inte nödvändigtvis känner igen.
Den genomsnittliga gymnasieeleven behöver därför troligtvis lite stöttning för att få behållning av romanen. Ett förslag till hur du kan utforma ett sådant stöd finner du här.
Materialet
I detta lektionspaket är romanen uppdelad i sju delar utifrån de datumangivelser som fungerar som kapitel i boken, var och en omfattande cirka 20–30 sidor beroende på utgåva. Till varje avsnitt finner du ett antal frågor för förståelse och analys samt ordlistor som förklarar ålderdomliga eller mer avancerade ord. Utöver detta finns två utdrag ur Maria Wahlströms avhandling Jag är icke heller en. Den svenska dagboksromanen (2012) och en skriftlig examinationsuppgift där eleverna får analysera Doktor Glas med hjälp av avhandlingen. Examinationsuppgiften är utformad för att låta eleverna öva vetenskapligt skrivande med hänvisningar till andra källor samt litteraturanalys.
Arbetsgång
Avsätt om möjligt gärna lektionstid för läsandet av romanen. Om du tror att det passar din elevgrupp kan du för att väcka intresse läsa de första sidorna högt. Efter varje läst avsnitt låter du eleverna arbeta med instuderingsfrågorna, förslagsvis i form av flera parallella litteraturseminarium i mindre grupper. Ett sådant seminarium bör ta cirka 30–45 minuter beroende på elevernas engagemang och förkunskaper. Läs därefter tillsammans utdragen ur Wahlströms avhandling, gärna högt, och använd er av instuderingsmaterialet för att bearbeta och förstå dessa. Avsätt slutligen minst tre timmar till skrivandet av den examinerande litteraturanalysen. Hur mycket eller lite du vill stötta eleverna i skrivprocessen är förstås upp till dig och din bedömning av syfte och behov.
Ytterligare fördjupning
Vill du och eleverna ytterligare fördjupa er i Doktor Glas finns tips på Litteraturbankens sida med material för Skolverkets läslistor. Här hittar du bland annat ett poddavsnitt om romanen samt Söderbergs egna teckningar och manuskript.
MOMENT ETT
Läsning: första avsnittet. 12–23 juni
Seminariefrågor
12 juni
- Var befinner vi oss?
- Vilken tid på året? Vilket årtal på ett ungefär?
- Vilken känsla får du av miljön? Hur påverkar den berättelsens stämning?
- Vem är berättaren? Vad heter han i för- och efternamn? Vad arbetar han som?
- Vilken form har berättelsen? Vad är det boken utger sig för att vara för någon sorts text?
- Vem är Gregorius? Vad arbetar han med?
- Vad tycker doktor Glas om Gregorius?
14 juni
- Doktor Glas berättar om kvinnor som besökt hans mottagning. I vilket ärende kom de dit? Hur ställer sig Glas till detta?
- Glas jämför plikten med en Potemkin-kuliss. Vad innebär det?
- Glas längtar efter en handling. Hur tolkar du det?
15 juni
- Vad tänker doktor Glas om kärleken och om sexualiteten?
- Vilka konstverk, musikstycken och böcker är det han räknar upp som exempel på människans längtan efter kärleken? Välj ut något av dem och ta reda på vad det är för något, hur det ser ut eller låter.
19 juni
- Vad menar fru Gregorius när hon pratar om sin mans ”rättigheter”?
- Vad är det hon vill att doktor Glas ska göra? Varför det?
- Vilket intryck får du av fru Gregorius? Vad verkar Glas tycka om henne?
- Vad gör doktor Glas för att hjälpa henne? Hur känner han inför det?
23 juni
- Vad är det doktor Glas ser på kyrkogården?
- Varför får det honom att tänka att han inte är som andra människor?
- Vad tänker Glas är anledningen till att det blev så?
- Vad hände midsommaraftonen tio år tidigare?
- Vad hände sedan med den unga kvinnan Glas träffade?
- Hur påverkade den händelsen doktor Glas liv?
Helhetsintryck
- Vilket intryck har du fått av doktor Glas? Hur är han som person?
- Är det något av det du läst hittills som du tycker är konstigt eller svårt att förstå?
- Sammanfatta berättelsen hittills i tre meningar. Anteckna sammanfattningen.
Nedladdningsbart
Här hittar du allt nedladdningsbart material för momentet.
Läsning: andra avsnittet. 28 juni – 2 juli
Seminariefrågor
28 juni
- Vem är Klas Recke? Varför är doktor Glas avundsjuk på honom?
- Vad menar Glas när han skriver att Recke aldrig behövt välja mellan hunger och ruttet kött?
- Vad betyder det att Recke och Glas var du i Uppsala?
- Vad får du reda på om Glas bekanta, Birck och Markel?
2 juli
- Varför kommer Helga Gregorius till doktor Glas mottagning igen?
- Hur reagerar Glas på det Helga berättar?
- Vad berättar Helga om sin ungdom? Hur formade det henne?
- Varför sa hon ja när Gregorius friade?
- Vad tänker Helga om religion och sexualitet?
- Hur känner sig doktor Glas efter att Helga pratat klart?
- Vad tänker han om vem som bär skulden till situationen Helga befinner sig i?
- Vad vill Gregorius prata med Glas om? Vad är anledningen till att han pratar så mycket?
- Hur lurar Glas Gregorius?
- Vad råder Glas Gregorius att göra? Vad säger han kommer att hända annars?
Helhetsintryck
- Vilket intryck har du fått av doktor Glas? Hur är han som person?
- Vilket intryck har du fått av Helga Gregorius? Hur är hon som person?
- Vilket intryck har du fått av pastor Gregorius? Hur är han som person?
- Är det något i den här delen som du tycker är konstigt eller svårt att förstå?
- Sammanfatta det du läst i det det här avsnittet i tre meningar. Anteckna sammanfattningen.
Nedladdningsbart
Här hittar du allt nedladdningsbart material för momentet.
Läsning: tredje avsnittet. 5–9 juli
Seminariefrågor
5 juli
- Vad anser doktor Glas om skärgården och om andra människors kärlek till naturen? Vad säger de reflektionerna om honom själv?
- Vilka är det han känner igen på restaurangen?
- Vad tänker han om kvinnan han känner igen, och om hennes familj?
- Vad tänker doktor Glas på medan han sitter och dricker vin?
- ”Nej, det finns ingen lyckodröm som inte till sist biter sig själv i svansen” skriver Glas. Vad betyder det? Vad säger det om hans inställning till sig själv och livet?
6 juli
- Hur kan man tolka doktor Glas dröm? Vad kan den symbolisera?
7 juli
- Vad är det Glas ångrar?
- Vad tror du att han tänker på när han skriver att han undrar över hur det är att ha ett brott att ångra?
8 juli
- Vad är det doktor Glas gör som väcker gamla minnen till liv?
- Vad får vi veta om hans barndom och familj?
- Vad har hänt med familjemedlemmarna?
Helhetsintryck
- Hur har din bild av doktor Glas förändrats eller fördjupats under läsningen?
- Flera av detta avsnitts delar är mycket korta. Vilken effekt skapar det?
- Är det något i den här delen som du tycker är konstigt eller svårt att förstå?
- Sammanfatta det du läst i det det här avsnittet i tre meningar. Anteckna sammanfattningen.
Nedladdningsbart
Här hittar du allt nedladdningsbart material för momentet.
Läsning: fjärde avsnittet. 10 juli – 3 augusti
Seminariefrågor
10 juli
- Vad är det doktor Glas förvarar i lönnfacket i chiffonjén? Med vilket syfte har han skapat detta?
- Vad har Glas för tankar om dödshjälp? Hur framstår de idag?
- Fördjupa dig i det sista stycket (se nedan). Vad betyder det?
God natt, du onda kraft. Sov gott i din lilla runda dosa. Sov, tills jag behöver dig; så vitt det beror på mig skall jag icke väcka upp dig i otid. Det regnar i dag, men i morgon skiner kanske solen. Och först om den dagen gryr, då själva solskenet tycks mig förpestat och sjukt, skall jag väcka dig för att få sova själv.
11 juli
- Stycket nedan har ofta citerats och är troligtvis det mest berömda och lästa Hjalmar Söderberg skrev. Vad betyder stycket? Varför tror du att just denna del av boken blivit så citerad?
Man vill bli älskad, i brist därpå beundrad, i brist därpå fruktad, i brist därpå avskydd och föraktad. Man vill ingiva människorna någon slags känsla. Själen ryser för tomrummet och vill kontakt till vad pris som helst.
14 juli
- Vad händer mellan Glas och fröken Mertens? Vad beror det på tror du?
17 juli
- Vem är det sjuka barnet som doktor Glas gör ett läkarbesök hos?
- Vad tycker Glas om barnet? Vad tänker han nu om graviditeten som han inte ville avsluta?
- Varför tas kostnaden för boende på Eugeniahemmet upp här, tror du?
- ”Liv, jag förstår dig inte” skriver doktor Glas flera gånger. Vad är det han brottas med?
- Vilken syn på personer med medfödda funktionshinder – kanske mer specifikt Downs syndrom – presenteras här? Verkar den vara dominerande i samhället? Skiljer det sig från hur vi ser på funktionshinder idag?
24 juli
- Markel och Birck pratar mycket om (samtidens) modernitet kontra hur det var förr i tiden. Hur framstår den diskussionen idag, mer än hundra år efter att den utspelar sig?
- Vilken roll tycker de att stjärnorna spelar i deras moderna samtid? Gäller det ännu idag?
- Vad får vi veta om Klas Recke?
- Vad har Markel och Birck att säga om lyckan?
25 & 26 juli
- Vad tänker Glas om herr respektive fru Gregorius?
2 augusti
- Vad tänker doktor Glas om fröken Merkens känslor? Vad säger det om honom?
3 augusti
- Hur är kapitlet uppbyggt med hjälp av månen?
- Vad berättar delen om Darwinismen? Om sin samtids människosyn? Om doktor Glas dito?
Helhetsintryck
- Hur har din bild av doktor Glas förändrats eller fördjupats under läsningen?
- Flera delar i detta avsnitt kretsar kring månen och stjärnorna. Varför tror du att det är så? Vilken effekt skapar det?
- Är det något i den här delen som du tycker är konstigt eller svårt att förstå?
- Sammanfatta det du läst i det det här avsnittet i tre meningar. Anteckna sammanfattningen.
Nedladdningsbart
Här hittar du allt nedladdningsbart material för momentet.
Läsning: femte avsnittet. 7–14 augusti
Seminariefrågor
7 augusti
- Vad är det doktor Glas drömmer? På vilket sätt tycker han att den drömmen skiljer sig från andra drömmar?
- Sammanfatta kort situationen så som doktor Glas ser den framför sig. Varför har det blivit bråttom att agera?
- Vilka för- och nackdelar ser han med att agera?
- Vilken syn på män, kvinnor och sexuellt våld framförs i den här delen?
- Varför nämns Raskolnikov och Thérèse Raquin i detta sammanhang? Hur slutar deras berättelser?
8, 9 & 10 augusti
- De tre delarna kretsar alla kring människans livsvillkor. Vad säger de om detta? Är det någonting som slår an hos dig?
13 augusti
- Hur planerar Glas att mordet ska gå till?
- Vilka risker ser han?
- Hur tänker han lösa dem?
Helhetsintryck
- Vad tror du kommer att hända härnäst? Kommer doktor Glas plan att gå i lås?
- Mycket i detta avsnitt handlar om att väga för- och nackdelar och att förutsäga konsekvenser. Vilken effekt skapar det?
- Är det något i den här delen som du tycker är konstigt eller svårt att förstå?
- Sammanfatta det du läst i det det här avsnittet i tre meningar. Anteckna sammanfattningen.
Nedladdningsbart
Här hittar du allt nedladdningsbart material för momentet.
Läsning: sjätte avsnittet. 17–22 augusti
Seminariefrågor
17 augusti
- Vad händer när Gregorius återvänder? Hur känner sig Glas efteråt?
21 augusti
- Vad berättar Helga Gregorius om sin nya och gamla syn på livet och döden?
- Vad är det som har förändrat henne och Klas Reckes situation?
22 augusti
- Hur har mötet med Helga Gregorius och det hon avslöjade påverkat Glas?
- På vilket sätt är det slumpen som styr mordet?
- Hur går doktor Glas tillväga när han mördar Gregorius?
- Vad gör han efteråt? Varför då tror du?
- Hur känner han sig?
Helhetsintryck
- Den del du nu har läst fungerar som bokens klimax, den höjdpunkt som berättelsen hittills byggt upp till. Motsvarade den dina förväntningar? Blev det som du trodde att det skulle bli?
- Vad tror du kommer att hända härnäst? Hur kommer det att sluta för doktor Glas och Helga Gregorius?
- Är det något i den här delen som du tycker är konstigt eller svårt att förstå?
- Sammanfatta det du läst i det det här avsnittet i tre meningar. Anteckna sammanfattningen.
Nedladdningsbart
Här hittar du allt nedladdningsbart material för momentet.
Läsning: sjunde avsnittet. 23 augusti – 7 oktober
Seminariefrågor
23 & 24 augusti
- Hur mår doktor Glas? Vad tänker han på?
- Vem tror Glas har skickat honom blommor? Varför gör det honom rädd? Från vem visar de sig vara?
- Verkar Glas ångra sig eller inte? Hur märker du det?
25 augusti
- Hur kan drömmen tolkas? Vad tror du att den betyder för doktor Glas framtid?
28 augusti
- Varför blir Glas så drabbad av prästens predikan? Hur får den hans brott att framstå för honom?
- Hur delar Markel upp världen? Vad tycker du om den uppdelningen?
- Hur känner sig Glas under middagen med Markel?
- Hur tolkar Glas musikens budskap ”du ska inte fråga”?
- Vad får han veta om Klas Recke? Vad får det honom att tänka om Helga Gregorius?
De sista anteckningarna
- Hur slutar berättelsen för Helga Gregorius?
- Vad menar Glas med att alla går med mask?
- Hur kan det han sedan skriver om Helga Gregorius och sig själv förstås utifrån ovanstående stycke om masker?
- Hur slutar berättelsen för doktor Glas?
Helhetsintryck
- Den del du nu har läst fungerar som bokens upplösning, slutet när alla lösa trådar ska knytas ihop. Motsvarade det dina förväntningar? Blev det som du trodde att det skulle bli?
- Vad föreställer du dig händer efter bokens slut?
- Är det något i den här delen som du tycker är konstigt eller svårt att förstå?
- Sammanfatta hela boken i tre meningar. Anteckna sammanfattningen.
Nedladdningsbart
Här hittar du allt nedladdningsbart material för momentet.
MOMENT TVÅ
Utdrag ur avhandling: Jag är icke heller en (2012)
Till läraren: lektionsplanering
I detta avsnitt presenteras utdrag ur Maria Wahlströms avhandling Jag är icke heller en. Den svenska dagboksromanen (2012) som bland annat behandlar Doktor Glas. Tanken med att läsa denna i samband med Doktor Glas är tvådelad: dels ges eleverna möjlighet att möta autentisk akademisk text, dels får de i examinationen öva på att applicera denna på primärlitteraturen (d.v.s. Doktor Glas).
Avhandlingen är, av förklarliga skäl, skriven med ett akademiskt språk. Den är därför svårtillgänglig för den absoluta majoriteten gymnasieelever och ställer krav på att de, under ledning av läraren, fördjupar sig i texten.
Nedan hittar du uppgiftsunderlag för att låta eleverna bearbeta texten. Till stor del består det av förståelsefrågor som eleverna kan arbeta med på egen hand. Den avslutande delen syftar till reflektion och förbereder inför den skriftliga examinationen. Den bör göras under lärarens handledning eller gås igenom tillsammans med en lärare.
Materialet som här presenteras är relativt omfattande med tanke på textens svårighetsgrad. Om du tror att det är för svårt för just dina elever kan du välja ut enstaka sidor, förslagsvis de två första om Dagboksförare i kris och bryta texten vid resonemanget om kvinnliga dagboksförare. Just dessa två sidor rekommenderas därför att de är förhållandevis lätta att använda sig av i en egen analys av Doktor Glas.
Nedladdningsbart
Här hittar du allt nedladdningsbart material för momentet.
Uppgiftsunderlag
Nedan hittar du ett antal förståelsefrågor som hör till kapitlen ”Dagboksförare i kris” och ”Sekelskiftet 1900 och manligheten” ur Maria Wahlströms avhandling Jag är icke heller en. Den svenska dagboksromanen.
Förståelsefrågor: ”Dagboksförare i kris”
Stycke 1
- Hur är en dagbok uppbyggd enligt stycket?
- Vad skiljer dagboksromanen från dagboken?
- Vilken relation har dagboksföraren och intrigen (handlingen) i en dagboksroman?
Stycke 2
- På vilka sätt kan de fiktiva dagboksförarnas förklaringar till varför de skriver dagbok skilja sig åt?
- Vad är enligt de två källorna typiskt för en dagboksskrivare?
- Sammanfatta stycket i en mening – den behöver inte vara välformulerad eller korrekt, det viktiga är att du får med det du tycker att stycket handlar om.
Stycke 3
- Vad är typiska drag för en fiktiv dagboksförare?
- Vilket incitament (stimulans, som skapar en impuls) för att skriva dagbok är vanligt i en dagboksroman?
- Välj ut två nyckelord som du tycker är centrala för stycket.
Stycke 4
- Vad säger de två citaten om hur den typiska dagboksskrivaren är som person?
- Hur presenteras de två citaten?
Stycke 5
- Vad skiljer 1800-talets fiktiva dagboksförare från senare diton? Ta reda på vad ”cerebral” betyder.
- Vad är typiskt för dagboksromaner där huvudpersonen är kvinna?
- Vad kan dessa drag bero på enligt stycket?
- Sammanfatta stycket i två meningar.
Stycke 6
- Vad presenteras som ett karaktäristiskt drag hos dagboksföraren?
- Varför måste det enligt citatet vara på det sättet?
- Vilka tillägg till citatet gör Wahlström om specifikt svenska dagboksromaner?
- Vad presenteras i slutet av stycket som särskilt intressant?
Stycke 7
- Vad är en psykologisk exiltillvaro och på vilket sätt hänger den ihop med känslan av ensamhet?
- På vilka olika sätt kan dagboksföraren vara kringskuren?
- Välj ut två nyckelord som du tycker är centrala för stycket.
Sammanfatta utdraget i sin helhet med max 200 tecken inklusive blanksteg.
Förståelsefrågor: ”Sekelskiftet 1900 och manligheten”
Stycke 1
- Vilket verk kontrasteras Doktor Glas mot?
- På vilket sätt behandlar Doktor Glas samhällspolitiska frågor?
- Vad betyder det att doktor Glas svar i teorin och praktiken skiljer sig åt?
Stycke 2
- Vad brukar man anse är anledningen till att doktor Glas mördar Gregorius?
- Hur argumenterar Wahlström för att man kan uppfatta mordet istället?
- Hur kopplas detta till manlighet?
Stycke 3
- På vilka sätt är doktor Glas både manlig och omanlig?
- Vad kan man koppla den dubbelheten till?
- Vad tillför citatet ur boken Doktor Glas?
Stycke 4
- Varför anser vissa forskare att manligheten var i kris under perioden runt år 1900?
- Vilka faktorer bidrog till detta?
- Vilken konsekvens fick det att vad som uppfattades som typiskt manligt kunde förändras?
Sammanfatta utdraget i sin helhet med max 200 tecken inklusive blanksteg.
Reflektera
Hur stämmer doktor Glas överens med den typiska dagboksföraren såsom den presenteras i avhandlingen? På vilka sätt liknar han den? På vilka sätt skiljer han sig från den?
Ger avhandlingen dig en annan eller fördjupad bild av motivet bakom doktor Glas agerande?
Välj ut tre citat som du tycker skulle vara användbara i en analys av doktor Glas som dagboksskrivare. Skriv en kort presentation av citaten med korrekta källhänvisningar så att de skulle kunna fungera i en löpande text.
Skriv nu om de tre citaten i en sammanfattning med egna ord. Behåll källhänvisningen och eventuellt något eller några nyckelord men försök att så långt det är möjligt att byta ut ord och meningsstruktur.
MOMENT TRE
Examination
Till läraren: examinationsuppgift
Här hittar du en skriftlig examinationsuppgift om verket Doktor Glas och avhandlingen Jag är icke heller en. Den svenska dagboksromanen.
Uppgiften har tre syften och bedömningsområden:
- Att öva vetenskapligt skrivande
- Att öva på att referera till både primär- och sekundärlitteratur
- Att öva litteraturanalys
Längst ned i uppgiften hittar du och eleverna information om språk och formalia samt hur man skriver en textnära analys. Gå gärna igenom detta med eleverna före examinationstillfället.
Nedladdningsbart
Här hittar du allt nedladdningsbart material till avsnittet.
Analysera Doktor Glas
Du ska nu analysera romanen Doktor Glas av Hjalmar Söderberg med hjälp av Maria Wahlströms avhandling Jag är icke heller en (2012).
Fokus för din analys är hur doktor Glas fungerar som huvudperson och dagboksskrivare. Din analys ska vara 500–900 ord. Nedan hittar du mer information om vad du ska tänka på när du skriver en litteraturanalys.
Struktur för din text:
1. Rubrik: En analys av dagboksromanen Doktor Glas
2. Inledning (kopiera in stycket nedan):
Hjalmar Söderberg är en av Sveriges största författare. Han debuterade 1895 med romanen Förvillelser som av sin samtid uppfattades som mycket kontroversiell på grund av huvudpersonens många sexuella relationer. Idag är Söderberg mest hågkommen för verk som Martin Bircks ungdom (1901), Den allvarsamma leken (1912) och framförallt Doktor Glas (1905). Doktor Glas har formen av en dagbok, skriven av titelns Tyko Glas och kretsar kring frågan om det kan vara rätt att döda en annan människa. I denna text kommer jag att undersöka romanens huvudperson. På vilka sätt är doktor Glas en typisk dagboksskrivare i genren dagboksroman? På vilka sätt skiljer han sig från det typiska dagboksjaget?
3. Huvuddel (flera stycken):
I huvuddelen gör du din analys.
Börja med att kort sammanfatta romanen Doktor Glas, med fokus på det som är viktigt för din text. Hur är doktor Glas som person? Vad är det som gör att han skriver dagbok? Vilka konflikter brottas han med?
Presentera därefter Maria Wahlströms avhandling. Återge och citera de delar som är relevanta för din analys. Förklara om och på vilket sätt de stämmer överens med din analys av doktor Glas som dagboksskrivare.
4. Avslutning (ett stycke)
Sammanfatta kort vad du har kommit fram till. Se till att din sammanfattning besvarar frågeställningarna. Resonera också kort om effekten av det du undersökt. Säger det någonting om världen? Om hur det är att vara människa och hur människor ser på sig själva?
Att skriva en textnära analys
När du analyserar litteratur behöver du vara textnära och ge belägg för att dina tolkningar stämmer. Det gör du genom att utgå ifrån det som står i romanen, ge exempel och återberätta relevanta delar. I stycket nedanför hittar du ett exempel på hur detta kan göras.
I George Orwells roman Djurens gård är rörelsen mellan jämlikhet och förtryck central. Efter att bondgårdens djur gjort uppror mot den elaka bonden kommer de överens om sju budord som bland annat lyder ”Alla djur är jämlika” (Orwell 1983, s. 19). När grisarna senare gradvis tagit över makten över bondgården förändras omärkligt budorden ett efter ett, för att passa grisarnas behov. I en av bokens slutscener går ett djur för att läsa budorden men inser att de förändrats till oigenkännlighet: ”Det fanns bara ett enda bud kvar. Det löd: Alla djur är jämlika men vissa djur är mer jämlika än andra” (Orwell 1983, s. 90). Genom detta har grisarna slutgiltigt övergått till de förtryckande människornas sida och övriga bondgårdsdjur är tillbaka i lika eländiga liv som under den tidigare bonden, långt ifrån drömmen om jämlikhet.
Språk och formalia
- Språket ska vara sakligt och korrekt. Jämför med Wahlströms avhandling.
- Texten ska ha en tydlig styckeindelning och balans mellan styckena. Skapa övergångar med hjälp av sambandsmarkörer.
- I inledningen anges fullständig källa. Därefter räcker det att du använder författarens efternamn eller verkets titel. Exempel:
- ”I Doktor Glas skildras …”
- ”I romanen …”
- När du återger citat skriver du citatet i den löpande texten. Skriv av ordagrant vad som står i texten. Använd citattecken och ange efternamn, årtal och sidnummer inom parentes. Exempel:
- I romanens första möte med Klas Recke framgår att Glas är avundsjuk på Reckes utseende. Han beskriver i sin dagbok att han ända sedan första gången de träffades tänkt: ”hvarför har den mannen fått just det ansiktet, som jag borde ha haft?” (Söderberg 1905, s. 42).
- Om du utelämnar några ord i citatet så ange detta med […]
