Bengt Lidner (1757–1793)

”BENGT LIDNER (1757-1793) levde ett skiftesrikt liv, präglat av knappa omständigheter. Sitt levebröd sökte han på de mest skilda vägar; en tid som jungman ombord på ett av Ostindiska kompaniets skepp (varifrån han rymde), en tid som sekreterare åt Gustaf Philip Creutz, Sveriges dåvarande ambassadör i Paris (varifrån Lidner 1782 fick avsked efter att de båda råkat i delo). Även Lidners litterära alster präglas av häftighet och kast mellan ljus och mörker; trygg förtröstan på Gud och hopp om försoning växlar med stormande känslor och djupaste tragedi. I sin dramatik hade Lidner tagit starkt intryck av Shakespeares nattliga, skickelsedigra stämningar, vilket blir inte minst tydligt i Erik XIV (skrivet under vistelsen i Paris), av Levertin kallat Sveriges ”första historiska tragedi”, och i Medea (1784), ett av våldsam lidelse förtätat operalibretto i tre akter där Lidner, som han själv påpekar, bryter mot de klassiska reglerna för vad som får visas på scenen. Präglat av starka lidelser är också hans mest kända verk: dikten Grefvinnan Spastaras död (två versioner, 1783 och 1786).”

Stycket ovanför kommer ur Lotta Lotass introduktion av Bengt Lidner hos Litteraturbanken.

”Nattviolen” Bengt Lidner Agneta Pleijel läser Bengt Lidner
Ljudspelare

Inspelningarna tillgängliggörs här med tillstånd från inläsarna.